[responsive_menu]

Co to jest i na czym polega dieta owocowa? Przykładowy jadłospis diety owocowej

Autor: Anna Szlosek

Dieta owocowa może być idealna w okresie letnim, kiedy mamy dostęp do różnych sezonowych owoców. Może być stosowana jako “wstęp” do zmiany nawyków żywieniowych, a podczas jej stosowania możemy schudnąć nawet 3 kg. Dieta jest lekka i zapewnia odpowiednie nawodnienie, jednak czy będzie dostarczać wszelkich niezbędnych składników? Jak długo można ją stosować bez skutków ubocznych?

Co to jest dieta owocowa?

Nawet w 2 minuty udrożnia nos, zwiększając swobodę w oddychaniuDowiedz się więcej >

Dieta owocowa jest rodzajem diety odchudzającej jednoskładnikowej. Jest oparta wyłącznie na owocach i wyklucza inne grupy produktów. Polega na spożywaniu owoców w różnej postaci (na surowo, gotowane, duszone czy pieczone). Jest stosowana w celu szybkiej redukcji masy ciała i oczyszczenia organizmu. Dostarcza organizmowi energię w postaci węglowodanów, jak i dużą ilość witamin i minerałów. Dieta bogata jest również w wodę i błonnik. Jako, że dieta jest z zasady dietą krótkotrwałą, nie ma ryzyka wystąpienia długotrwałych niedoborów szkodliwych dla zdrowia. 

Zasady diety owocowej

Walczy nawet z najbardziej uciążliwymi objawami grypy i przeziębienia (szybko zwalcza gorączkę i dreszcze).Dowiedz się więcej >

Podczas diety spożywamy różnego rodzaju owoce, na wszystkie posiłki w ciągu dnia. Wybieramy najlepiej owoce sezonowe i spożywamy je w nieograniczonych ilościach.

Czy wiesz że:

frutarianizm również polega na jedzeniu wyłącznie owoców (i to nie wszystkich) i w odróżnieniu od diety owocowej jest sposobem na jedzenie, które może trwać całe życie? Wiąże się też z dodatkową filozofią (należy jeść tylko takie owoce, które same spadły z drzewa).

Możemy spożywać je na surowo (najlepiej razem ze skórką, ponieważ w niej znajduje się najwięcej błonnika, który daje uczucie sytości i poprawia pracę jelit), w postaci surówek, koktajli, musów, deserów, a także gotowane, duszone czy pieczone. Z jadłospisu wykluczamy owoce suszone, ponieważ w takiej postaci dostarczają zbyt wiele kalorii. Suszone owoce często są także dodatkowo słodzone. Podczas diety należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu. Wybieramy wodę mineralną, możemy pić również herbaty: zielone, owocowe czy ziołowe. Poza sezonem, kiedy to dostęp do świeżych owoców jest ograniczony możemy skorzystać z mrożonych zapasów. Mrożone owoce są zbierane i od razu zamrażane, przez co zachowują większość składników odżywczych. 

Przykładowy jadłospis diety owocowej

Zażywaj regularnie, aby budować swoją odporność w sezonie jesienno-zimowymDowiedz się więcej >

Śniadanie: sałatka owocowa (truskawki, maliny, kiwi, arbuz, winogrona, sok z cytryny)

II śniadanie: koktajl owocowy (borówki, ananas, truskawki)

Obiad: duszone jabłko z sosem z owoców leśnych 

Podwieczorek: lody bananowe (zamrożony i zmiksowany banan, pół awokado, sok z cytryny)

Kolacja: mus owocowy na ciepło (gruszka, śliwka, brzoskwinia)

Wady diety owocowej

Najbezpieczniejszy, najszybszy i najbardziej wydajny depilator IPL do widocznego i długotrwałego usuwania włosków.Dowiedz się więcej >

Dieta ma również swoje wady. Jako dieta jednoskładnikowa jest trudna do zbilansowania. Dostarcza dużą ilość węglowodanów i niewiele tłuszczów i białka. Może powodować problemy z utrzymaniem prawidłowego poziomu glukozy we krwi, ponieważ dostarcza praktycznie samą fruktozę (fruktoza – cukier prosty zawarty w owocach). Dłuższe stosowanie tej diety może prowadzić do zaburzeń gospodarki węglowodanowej, a nawet do cukrzycy. Nadmiar węglowodanów może powodować także szybkie spadki energii w ciągu dnia, senność i zmęczenie.

Zapamiętaj:

Dieta owocowa to sposób odżywiania, który wyklucza wszystkie produkty poza owocami.

Dieta nie zapewnia odpowiedniego pokrycia niektórych składników odżywczych (m.in wapnia czy magnezu), jednak nie stosując jej dłużej niż jest to zalecane nie wyrządzi to większej krzywdy dla organizmu. Owocowy jadłospis może być problemem dla osób, które dotychczas jadły mało warzyw i owoców. Dostarcza on bowiem dużej ilości błonnika, który w nadmiarze może powodować bóle brzucha czy wzdęcia. Dlatego tak ważne jest picie odpowiedniej ilości wody. 

Jak długo powinna trwać dieta owocowa?

Najlepsze okazje na Black Friday w jednym miejscu !Aktualne promocje >

Dieta owocowa jest dietą krótkotrwałą i nie powinna trwać dłużej niż 3 dni. Tylko wtedy przyniesie oczekiwane rezultaty, nie powodując przy tym efektów ubocznych. Może być stosowana jako wstęp do diety i zmiany nawyków żywieniowych. Stosowana dłużej może być monotonna i powodować niedobory pokarmowe groźne dla zdrowia. Długotrwałe niedobory magnezu mogą powodować wzmożoną senność, problemy z koncentracją, drganie powiek, a nawet zaburzenia rytmu serca. Natomiast niedobór wapnia może prowadzić do bólów stawów czy osteoporozy. 

Efekty diety owocowej

Najlepsze okazje na Cyber Monday w jednym miejscu !Aktualne promocje >

Podczas 3 dni diety można schudnąć nawet 3 kg. Owoce są niskokaloryczne (w większości, do wyjątków należy np. banan czy awokado), dlatego poprzez spożywanie ich wytworzy się deficyt kaloryczny, który spowoduje utratę masy ciała. Należy jednak pamiętać, że spadek masy ciała, będzie spowodowany w głównej mierze spadkiem wody, a nie tkanki tłuszczowej. Diety owocowej nie można stosować jako szybkiej diety z szybkimi efektami, a po 3 dniach wracać do starych nawyków. W takim przypadku gwarantowany jest efekt jojo. Po 3 dniach na samych owocach należy stopniowo wprowadzać produkty: warzywa, nabiał, czy chude mięso. Dla lepszych efektów dietę można wzbogacić również o aktywność fizyczną, jednak zamiast intensywnych ćwiczeń, lepiej wybrać spacer czy basen.

Podsumowując, dieta owocowa jest smaczna i prosta do stosowania, zwłaszcza w sezonie letnim. Dostarcza sporo witamin i błonnika i dba o odpowiednie nawodnienie. Daje szybkie efekty i może być dobrym rozwiązaniem w ciepłe dni oraz dla osób, które lubią owoce.

Najbezpieczniejszy, najszybszy i najbardziej wydajny depilator IPL do widocznego i długotrwałego usuwania włosków.
Sprawdź sama >
Oceń wpis
Podoba mi sięNie podoba mi się
Loading...

BIBLIOGRAFIA:

1. Charakterystyka i ocena wybranych diet alternatywnych, Julita Reguła, Forum Zaburzeñ Metabolicznych 2013, tom 4, nr 3, 115–121 2. Kontrowersje wokół diet odchudzających, Longina Kłosiewicz-Latoszek, Wiktor Bogdan Szostak, Postępy Nauk Medycznych, t. XXIV, nr 9, 2011

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wszystkie prawa zastrzeżone.