Dieta rozdzielna – zasady, efekty, przeciwwskazania i przykładowy jadłospis – MedoVita.pl
[responsive_menu]

Dieta rozdzielna – zasady, efekty, przeciwwskazania i przykładowy jadłospis

W latach 20. XX wieku dr William Howard Hay w swojej książce “Health via food” (“Zdrowie przez jedzenie”) zaproponował nowatorski jak na tamte czasy sposób żywienia, oparty o łączenie w posiłku produktów tylko z jednej grupy makroelementów. Według niego, metoda ta miała ułatwiać chudnięcie i poprawiać zdrowie. Jak jest w rzeczywistości?

Co to jest dieta rozdzielna?

Gładka skóra na dłużej - jak to możesz osiągnąć?Dowiedz się więcej >

Zaproponowany przez dr Haya model żywienia zakłada, że produkty spożywcze dzieli się na trzy grupy: kwasowe, zasadowe i neutralne i nie łączy się ich w jednym posiłku [1, 2]. Przykładowo, produkty węglowodanowe (kasze, ryże, makarony) do strawienia potrzebują zasadowego pH, natomiast białkowe (mięso, sery) – kwasowego. Połączenie ich, wg zasad diety neutralizowałoby pH soków żołądkowych i utrudniało trawienie, skutkując zaparciami, bólami brzucha czy stanami zapalnymi w jelitach. Według dr Haya dieta rozdzielna ma również pomagać w odchudzaniu, poprzez usprawnienie trawienia.

Czy wiesz że:

dieta rozdzielna posiada pewne nieścisłości? Na przykład powinna nie dopuszczać spożywania zbóż czy orzechów, ponieważ są one również bogatym źródłem białka. Makarony dostarczają ok. 10-15g białka w 100g, czyli tyle ile… kurze jajo. 

Jak można policzyć, dieta powstała prawie 100 lat temu. W tym czasie nauka rozwinęła się niesamowicie, a już w 1935 roku teoria dr Haya została obalona. Wtedy Stuart Baxter udowodnił, że trzustka podczas trawienia produkuje te same enzymy trawienne, bez względu na skład spożytego posiłku – zawsze w tym samym stężeniu. Dlatego nie ma znaczenia czy spożywamy różne produkty razem czy oddzielnie. Przeprowadzono również kilka badań [3,4], które nie potwierdziły teorii, jakoby dzięki tej diecie łatwiej byłoby schudnąć. W świetle aktualnej wiedzy, masa ciała zależna jest w głównej mierze od kaloryczności, a nie rodzaju spożywanego jedzenia.

Co jeść na diecie rozdzielnej?

Jak zadbać o naturalny sen, łatwiejsze zasypianie i dobre samopoczucie?Dowiedz się więcej >

Oprócz tego, że dieta rozdzielna dr Haya zakłada rozdzielne spożywanie produktów z poszczególnych grup, to promuje również pewne zdrowe nawyki. Dr Hay zalecał spożywanie dużych ilości owoców i warzyw, nie wprowadzał restrykcji kalorycznych (można jeść tyle, na ile ma się ochotę – w ramach rozsądku), zwracał uwagę, aby w diecie ograniczyć lub wyeliminować cukier i słodycze. Posiłki powinno spożywać się regularnie, z przerwami nie dłuższymi niż 4-4.5h. Na diecie rozdzielnej można jeść w zasadzie wszystko (oprócz produktów wysokoprzetworzonych i dosładzanych), kluczem jest jednak odpowiednie ich łączenie lub rozdzielenie.

Zasady diety rozdzielnej

Zobacz każdy detal na nowym telewizorze LG OLEDDowiedz się więcej >

Autor podzielił produkty na trzy główne grupy: produkty kwasowe, zasadowe i neutralne. W posiłkach nie należy łączyć razem produktów kwasowych i zasadowych. Można łączyć je z neutralnymi. Dr Hay zaproponował spożywanie 3 posiłków w ciągu dnia. W pierwszym powinny pojawić się produkty zasadowe, a w drugim kwasowe. Trzeci posiłek według uznania. We wszystkich przypadkach produkty spożywa się w towarzystwie dużej ilości warzyw i z niewielkim dodatkiem tłuszczów (produkty neutralne).

W tabeli poniżej zaprezentowano przykłady produktów [1, 5]:

produkty kwasowemięso i ryby, jaja, mleko, sery, rośliny strączkowe (soja, cieciorka, soczewica, fasola), owoce (oprócz bardzo słodkich)
produkty zasadoweprodukty zbożowe (kasze, ryże, makarony, pieczywo), ziemniaki, bataty, bardzo słodkie owoce (banany, daktyle, figi, rodzynki)
produkty neutralneorzechy, tłuszcze roślinne i zwierzęce, warzywa świeże

Ponadto należy pamiętać o tym, żeby:

  • spożywać posiłki regularnie, maksymalnie co 4-4.5h,
  • spożywać duże ilości warzyw i owoców,
  • nie przejadać się,
  • nie spożywać produktów przetworzonych i dosładzanych,

Dieta rozdzielna i zdrowie

Cynk organiczny - naturalne wsparcie Twojego zdrowiaDowiedz się więcej >

Nie ma przeciwwskazań, aby zdrowe, dorosłe osoby stosowały dietę rozdzielną. Nie jest ona niebezpieczna dla zdrowia, jednak zupełnie bezzasadna.

Zapamiętaj:

Diety rozdzielnej nie powinny stosować kobiety w ciąży i karmiące piersią, ponieważ istnieje ryzyko niedostarczenia z nią odpowiedniej ilości składników potrzebnych do prawidłowego rozwoju dziecka oraz zapewnienia zdrowia matce.

Jak wspomniano wyżej, mit o potrzebie rozdzielania produktów kwasowych i zasadowych został obalony. Dodatkowo, dieta jest uciążliwa, mdła i w większości wypadków może okazać się niesmaczna. W związku z tym nie będzie zachęcała do kontynuowania. Ponieważ dieta nie wprowadza restrykcji kalorycznych, a zakłada jedzenie według uznania, jest bezpieczną formą odchudzania – o ile utrzymany zostanie odpowiednio długo właściwy deficyt kaloryczny.

Efekty diety rozdzielnej

Produkty i akcesoria ułatwiające wykonywanie codziennych obowiązków osobom starszymSprawdź ofertę >

Autor diety twierdził, że stosując ją schudł ponad 13 kg w 3 miesiące. Wynikało to jednak raczej z obniżenia spożycia kalorii względem poprzedniej diety niż spożywania konkretnych produktów w odpowiednim połączeniu. Na diecie dr Haya można schudnąć, o ile utrzyma się odpowiedni deficyt kaloryczny. U osób, które swoją dietę opierają o gotowe dania, słodycze, słone przekąski i ciężką kuchnię, wprowadzenie diety rozdzielnej może pomóc wdrożyć zdrowe nawyki żywieniowe, tzn. spożycie większej ilości warzyw czy zwracanie uwagi na jakość produktów. W efekcie takie osoby poczują się lepiej, zyskają więcej energii i prawdopodobnie schudną.

Przeciwwskazania diety rozdzielnej

ABC zdrowego stylu życia i odpornościDowiedz się więcej >

Diety rozdzielnej nie powinny stosować kobiety w ciąży i karmiące piersią, ponieważ istnieje ryzyko niedostarczenia z nią odpowiedniej ilości składników potrzebnych do prawidłowego rozwoju dziecka oraz zapewnienia zdrowia matce. Podobnie, diety nie powinny stosować dzieci i młodzież ze względu na ich okres rozwoju i zapotrzebowanie na różnorodne produkty w każdym posiłku. Dieta nie jest wskazana dla chorych na cukrzycę typu 1 oraz typu 2, ponieważ może prowadzić do niekontrolowanych skoków poziomu glukozy we krwi ze względu na specyficzną budowę posiłków.

Przykładowy jadłospis diety rozdzielnej

Szeroka oferta artykułów medycznych i rehabilitacyjnychAktualne promocje >

Poniżej prezentujemy przykładowy jadłospis diety rozdzielnej, opracowany na podstawie menu proponowanego przez dr Haysa w książce “Health via food” [1]. Jadłospis dostarcza ok. 1800 kcal, co może być wartością odpowiednią do redukcji masy ciała dla kobiet o średniej aktywności fizycznej. W przypadku większej aktywności, wysokiej masy ciała (nadwaga, otyłość) lub ogólnie dla mężczyzn, energetyczność diety powinna zostać odpowiednio zwiększona.

śniadaniepełnoziarniste muffinki z nerkowcami i jagodami (350g)520 kcal
obiadzupa krem z soczewicy czerwonej (450g) z gotowaną piersią kurczaka (100g); deser: truskawki (80g) z jogurtem naturalnym (100g)718 kcal
kolacjaczekoladowy budyń jaglany na mleku owsianym (razem 500g)560 kcal

Podsumowując, dieta rozdzielna nie ma naukowego uzasadnienia i nie jest optymalnym sposobem na utratę masy ciała. Jest jednak względnie bezpieczna, u osób zdrowych nie powinna mieć negatywnego wpływu na zdrowie, częściowo wprowadza zdrowe nawyki żywieniowe. Dlatego jeśli taki sposób żywienia miałby pomóc w redukcji tkanki tłuszczowej – można go wypróbować. Jednak należy pamiętać, że chudniemy od deficytu kalorycznego, a skuteczna dieta, to ta, którą jesteśmy w stanie utrzymać przez długi czas.

Chcesz ułatwić sobie przygotowywanie posiłków?
Poznaj Ovi >
Oceń wpis
Podoba mi sięNie podoba mi się
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszystkie prawa zastrzeżone.