[responsive_menu]

Nasiona chia ich właściwości i zastosowanie. Nasiona chia dla dzieci i w ciąży. Jak jeść nasiona chia?

Jednym z fundamentów zdrowej diety jest zwracanie uwagi na jej urozmaicenie. Dzięki temu będziemy dostarczać odpowiednich ilości składników odżywczych wraz z pożywieniem. Obecnie mamy dostęp do szerokiej gamy produktów o prozdrowotnym działaniu na nasz organizm. Jednym z nich są nasiona chia, o których jeszcze nie tak dawno mówiło się bardzo niewiele. Dziś są często polecane przez dietetyków ze względu na ich walory żywieniowe.

Co to są nasiona chia?

Przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania pęcherza i dolnych dróg moczowychDowiedz się więcej >

Nasiona chia inaczej zwane szałwią hiszpańską odznaczają się dużą zawartością prozdrowotnych składników odżywczych, dlatego są zaliczane do tzw. superfoods. Pochodzące z Boliwii drobne ziarenka chii stanowią dodatek do zdrowej i zbilansowanej diety. Jeszcze kilka lat temu nasiona te były trudno dostępne w sprzedaż natomiast obecnie znacznie łatwiej o ich zakup.

Właściwości nasion chia

Przygotuj się na jesień - suplementy diety, oczyszczacze powietrza, narzędzia do porządków do domu i ogrodu i nie tylko...Sprawdź ofertę >

Nie bez powodu nasiona chia dostały miano superfoods. Przede wszystkim są cenione za dużą zawartość kwasów omega 3, którym przypisuje się działanie przeciwzapalne oraz wspierające układ nerwowy i sercowo-naczyniowy. Wpływają na stan skóry, a także odgrywają rolę w procesie widzenia. Warto je stosować w profilaktyce chorób metabolicznych.

Porównując nasiona chia z innymi nasionami, a także zbożami okazuje się, że są one z jednymi z najbogatszych źródeł białka w tej grupie produktów spożywczych. Zawartość białka waha się w przedziale 16-20%. Poza białkiem ważnym elementem chii jest błonnik, którego nie może zabraknąć w zdrowej i zbilansowanej diecie. Ponadto w nasionach chia znajdziemy witaminy z grupy B, fosfor, wapń, magnez i żelazo.

Zastosowanie nasion chia

Preparat na układ krążenia, z koenzymem Q10, wzmacniający serceSprawdź ofertę >

Najczęściej nasiona chia wykorzystuje się do przygotowania puddingu. Kilka łyżek nasion należy zalać mlekiem roślinnym i odstawić do lodówki, aby zgęstniały. Chia sprawdzi się też jako zamiennik jajek w wypiekach. Ze względu na swoje właściwości żelujące przybiera konsystencję podobną do jajka. W tym celu również należy zalać łyżkę chii kilkoma łyżkami wody, żeby uzyskać odpowiednią strukturę. Popularne są również różnego rodzaju koktajle oraz napoje z dodatkiem nasion chii. Nasiona chii są mogą być także składnikiem dżemów oraz batonów energetycznych.

Nasiona chia na odchudzanie – czy to działa?

Cynk organiczny - naturalne wsparcie Twojego zdrowiaDowiedz się więcej >

W kwestii odchudzania nie ma jednoznacznych badań, które sugerowałyby, że nasiona chia wpływają znacząco na ten proces. Pośrednio wpływ przypisuje się dużej zawartość błonnika w tych nasionach, który zwiększenia uczucia sytości, przez co odstęp czasowy pomiędzy posiłkami może się wydłużyć. Należy pamiętać, że głównym składnikiem nasion chia są tłuszcze, które w diecie odchudzającej powinny być spożywane w mniejszych ilościach.

Zapamiętaj:

Zawartość białka w nasionach chia waha się w przedziale 16-20%.

Nasiona chia – przeciwwskazania do ich spożywania

Suplement diety opracowany specjalnie dla kobiet w ciąży od 13. tyg. do końca karmienia piersiąDowiedz się więcej >

Mimo wielu prozdrowotnych właściwości w pewnych przypadkach nie powinno się spożywać nasion chia. Okazuje się, że mogą one wchodzić w interakcje z lekami stosowanymi w celu obniżenia ciśnienia krwi. Wysoka zawartość kwasów tłuszczowych omega 3 wykazuje działanie rozrzedzające krew, dlatego osoby przyjmujące preparaty przeciwzakrzepowe również nie powinny jej spożywać. Co ważne spożywanie nasion chia w dużych ilościach może spowodować pojawienie się dolegliwości ze strony układu pokarmowego m.in. zaparć, bólów brzucha, biegunek.

Jak jeść nasiona chia?

Jak zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie z wyszukiwarki Google?Bezpłatna konsultacja >

Nasiona chia pod postacią puddingu można spożywać z dodatkiem owoców jako deser. Dla osób preferujących pudding w nieco słodszym wydaniu warto, zamiast cukru wybrać ksylitol bądź erytrytol. Ciekawą propozycją podania jest tzw. chia fresca. Jest to napój na bazie wody mineralnej z dodatkiem ok. 2 łyżek nasion, soku z cytrusów (np. limonki) oraz słodzikiem, takim jak np. stewia. Napój ten ma działanie orzeźwiające i wpływa na poprawę perystaltyki jelit.

Nasiona chia w ciąży – czy są bezpieczne?

Szeroka oferta artykułów medycznych i rehabilitacyjnychAktualne promocje >

Nie ma przeciwwskazań co do spożywania nasion chia w czasie ciąży. Należy jednakże pamiętać, że nasiona te cechują się dużą zawartością tłuszczu, więc jeżeli kobieta będąca w ciąży ma nieprawidłową masę ciała, powinna ograniczyć spożycie tego typu produktów.

Nasiona chia dla dzieci

Przygotuj się na jesień - suplementy diety, oczyszczacze powietrza, narzędzia do porządków do domu i ogrodu i nie tylko...Sprawdź ofertę >

Uważa się, że ze względu na dużą ilość kwasów omega 3 warto, aby w diecie dzieci znalazły się nasiona chia. Kwasy te wpływają na wspieranie układu nerwowego oraz pracę mózgu co ma istotne znaczenie dla rozwijającego się organizmu. Nie zaleca się natomiast podawania ich poniżej 3 roku życia ze względu na błonnik, który w za dużych ilościach może powodować dolegliwości jelitowe.

Czy wiesz że:

z nasion chia można zrobić mąkę? Dzięki temu mogą po nią sięgać osoby na diecie bezglutenowej.

Co ciekawe nasiona chia często są porównywalne do naszego rodzimego siemienia lnianego. Oba te nasiona cechują się wieloma właściwościami prozdrowotnymi i również wykazują działanie żelujące. Chia jak na produkt roślinny cechuje się bardzo dużą zawartością wapnia oraz kwasów omega 3. Jest polecana przez dietetyków w prewencji wielu schorzeń szczególnie tych uważanych obecnie za choroby cywilizacyjne. W celu urozmaicenia diety oraz ze względu na ich korzystny wpływ na zdrowie powinny stanowić element codziennej diety.

Cynk organiczny naturalnie wspiera Twoje zdrowie.
Dowiedz się więcej >
Oceń wpis
Podoba mi sięNie podoba mi się
Loading...

BIBLIOGRAFIA:

  1. Karbowska J., Kochan Z.: Szałwia hiszpańska (chia) jako bogate źródło kwasów wielonienasyconych n-3 o działaniu przeciwmiażdżycowym i kardioprotekcyjnym, Postepy Hig Med Dosw (online), 2018; 72: 307-317.
  2. Kargulewicz A. i wsp.: Ziarna chia jako wartościowy produkt racjonalnej diety - zastosowanie w profilaktyce chorób metabolicznych. Pielęgniarstwo Polskie, NR 1 (59) 2016.
  3. Nowak K. i wsp.: Rola nasion szałwii hiszpańskiej (chia) w żywieniu pacjentów geriatrycznych, Journal of Education, Health and Sport 6(3):35-40, 2016.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wszystkie prawa zastrzeżone.