[responsive_menu]

Rzeżucha, jej właściwości, witaminy i zastosowanie. Rzeżucha w ciąży i dla dzieci

Rzeżucha w polskiej kulturze spożywana jest okazjonalnie, zazwyczaj w związku ze świętami Wielkanocnymi. Okazuje się, że zioło to, ze względu na wysoką zawartość związków bioaktywnych uznawane jest przez niektóre kultury za roślinę leczniczą. Jakie ma więc właściwości i zastosowanie?

Co to jest rzeżucha?

Przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania pęcherza i dolnych dróg moczowychDowiedz się więcej >

Rzeżucha to szybko rosnące roczne zioło pochodzące z zachodniej Azji i Egiptu, rozpowszechnione i stosowane do celów kulinarnych, a także leczniczych na całym świecie. Liście rzeżuchy wykorzystywane są do dekoracji lub spożywane w sałatkach ze względu na ich pieprzny, cierpki i ostry smak. Nasiona zaliczane do roślin oleistych mają zastosowanie w postaci oleju lub ekstraktu.

Jak sadzić rzeżuchę?

Przygotuj się na jesień - suplementy diety, oczyszczacze powietrza, narzędzia do porządków do domu i ogrodu i nie tylko...Sprawdź ofertę >

Rzeżucha jest rośliną wiosenną, ale może rosnąć w warunkach domowych przez cały rok. Nasiona sadzi się we wczesnych miesiącach roku, zwłaszcza między lutym a kwietniem. Wysiewać można ją do ziemi, jednak najpopularniejsza jest uprawa na wacie. Roślina ta potrzebuje dużo wilgoci, należy pamiętać więc o podlewaniu jej co najmniej 1-2 razy dziennie. Po wysianiu nasiona kiełkują w ciągu 4 do 6 dni.

Jakie właściwości ma rzeżucha?

Preparat na układ krążenia, z koenzymem Q10, wzmacniający serceSprawdź ofertę >

Właściwości rośliny zależą od jej części. Nasiona należą do roślin oleistych o dobrym profilu kwasów tłuszczowych z przewagą nienasyconych kwasów tłuszczowych. Charakteryzują się wysoką zawartość kwasu linolenowego (32,18%) i kwasu oleinowego (30,5%), których wyższe spożycie wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem choroby wieńcowej serca. Nasiona są także dobrym źródłem wapnia (377 mg / 100 g) i magnezu (430 mg / 100 g), które pomagają w prawidłowym skurczu mięśni w celu zapewnienia zdrowych ruchów kończyn i serca. Zawartość żelaza (100 mg / 100 g) w nasionach często pomaga w leczeniu łagodnych anemii, zwłaszcza u dzieci. Liście są natomiast dobrym źródłem potasu (1850,00 mg / 100 g), sodu (141,13 mg / 100 g) i magnezu (160,60 mg / 100 g). Zawierają także wapń, żelazo, cynk i miedź.

Właściwości zdrowotne rzeżuchy

Cynk organiczny - naturalne wsparcie Twojego zdrowiaDowiedz się więcej >

Roślina wykazuje szereg korzystnych właściwości.

  • Nasiona rzeżuchy zawierają związki imidazolowe mające działanie przeciwnadciśnieniowe. Efekt obniżający ciśnienie krwi dodatkowo wspomaga obecny potas.
  • Nasiona wykazują właściwości hipoglikemiczne – znacznie obniżają wyrzut glukozy po posiłku.
  • Zawarty w nasionach śluz wspomaga regulacje wypróżnień w przypadku zaparć.
  • Wykazuje właściwości przeciwastmatyczne i przeciwzapalne.
  • Nasiona obniżają poziom cholesterolu, dzięki obecności błonnika i steroli roślinnych.
  • Nasiona zawierają fitoestrogeny mogące niwelować objawy menopauzy.
  • Działa przeciwgrzybicznie i przeciwbakteryjnie.

Jakie witaminy ma rzeżucha?

Suplement diety opracowany specjalnie dla kobiet w ciąży od 13. tyg. do końca karmienia piersiąDowiedz się więcej >

Rzeżucha jest zasobna w witaminy wspomagające prawidłową pracę organizmu. Witaminy z grupy B wspierają pracę układu nerwowego, a m.in. B6 jest niezbędna do tworzenia hemoglobiny, transportowanej przez czerwone krwinki. Witamina K, jest kolejnym ważnym składnikiem odżywczym, który odgrywa rolę w utrzymaniu zdrowia układu krążenia. Zawarta w roślinie witamina A oprócz właściwości przeciwutleniających, korzystnie wpływa na narząd wzroku.

Rzeżucha na odchudzanie

Jak zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie z wyszukiwarki Google?Bezpłatna konsultacja >

Spożywanie rzeżuchy nie przyczynia się znacząco do utraty masy ciała, może jednak wspomóc regulacje apetytu. Białko i błonnik obecne w roślinie dłużej pozostają w żołądku, zwiększając uczucie sytości. To z kolei zapobiega przejadaniu się i może pomóc w utracie kilogramów. Dodatkowo rzeżucha korzystnie wpływa na choroby współwystępujące w przypadku otyłości takie jak cukrzyca, nadciśnienie i podwyższony poziom cholesterolu.

Rzeżucha jako przeciwutleniacz

Szeroka oferta artykułów medycznych i rehabilitacyjnychAktualne promocje >

Właściwości przeciwutleniające zależą od związków fenolowych obecnych w nasionach rzeżuchy. Dodatkowo tokoferole w postaci witaminy E i betakaroten działają jako biologiczne zmiatacze wolnych rodników, hamując uszkodzenia w organizmie. Nasiona rzeżuchy wykazują także właściwości przeciwnowotworowe i zapobiegają uszkodzeniom DNA. Zawierają organiczne związki siarki, które hamują proliferację komórek nowotworowych i wymiatają wolne rodniki.

Czy wiesz że:

pasta z nasion rzeżuchy i wody jest skuteczna przeciwko spierzchniętym ustom i oparzeniom słonecznym?

Rzeżucha w ciąży. Czy przyszłe matki mogą jeść rzeżuchę?

Przygotuj się na jesień - suplementy diety, oczyszczacze powietrza, narzędzia do porządków do domu i ogrodu i nie tylko...Sprawdź ofertę >

Nasiona rzeżuchy stymulują przepływ krwi w okolicy miednicy i macicy, nasilając skurcze, dlatego nie powinna być spożywana przez kobiety w ciąży ze względu na ich poronne właściwości. Wspomagają prawidłową regulację cyklu miesiączkowego, gdyż posiadają łagodne właściwości estrogenowe. Rzeżucha polecana jest po urodzeniu dziecka – wspomaga laktacje u matek karmiących. Właściwości te spowodowane są interakcją z receptorami dopaminy, powodując podwyższenie poziomu prolaktyny, a tym samym zwiększenie produkcji mleka.

Rzeżucha dla dzieci – czy jest dozwolona?

Rzeżucha jest bezpieczna do spożycia dla dzieci, przeszkodę stanowić może jedynie intensywny smak. Badania wykazały pozytywny wpływ wzbogacenia diety w nasiona rzeżuchy na wzrost dzieci prawdopodobnie ze względu na obecny tam wapń. Korzyści zaobserwowano także u dorastających dziewcząt zagrożonych anemią – poprawa wyników spowodowana jest zwiększoną podażą żelaza z diety.

Rzeżucha – przeciwwskazania. Kto nie powinien jeść rzeżuchy?

Kobiety w ciąży powinny unikać przyjmowania rzeżuchy w jakiejkolwiek formie, ponieważ ma ona zdolność nasilania skurczów macicy, a tym samym wywoływania samoistnych poronień. Roślina zawiera goitrogeny, które zapobiegają wchłanianiu jodu przez tarczycę, w związku z tym może nie być odpowiednia dla pacjentów cierpiących na niedoczynność tarczycy. Spożywana sporadycznie w niewielkich ilościach nie powinna jednak wpływać niekorzystnie na pracę tarczycy. Spożywanie dużych ilości rzeżuchy może u niektórych osób powodować problemy trawienne. Olej wyekstrahowany z nasion, mimo iż jest jadalny, może niekiedy powodować objawy niestrawności.

Rzeżucha – zastosowanie w kosmetyce

Właściwości bioaktywne rzeżuchy wykorzystane są także w kosmetyce. Stosowana jest jako dodatek do kremów do twarzy i produktów do włosów. Wcierka i płukanka z soku z rzeżuchy, dzięki obecnej lecytynie poprawia porost i nadaje włosom blask. Obecna w roślinie siarka może okazać się pomocna w zwalczaniu problemów skórnych. Na kondycję włosów, skóry i paznokci ma wpływ odpowiednie odżywienie organizmu, zwłaszcza poziom witamin i składników mineralnych. Niedobory m.in. wapnia mogą przyczyniać się do rozdwajania końcówek, rozchylenia łuski włosów, przez co łatwiej wchłaniają one zanieczyszczenia i nadmiernie wypadają. Warto więc włączyć do diety produkty zasobne w wapń w tym także rzeżuchę.

Zapamiętaj:

Zawarty w nasionach śluz wspomaga regulacje wypróżnień w przypadku zaparć.

Rzeżucha to skarbnica składników odżywczych. Uznawana za roślinę leczniczą, ze względu na działanie przeciwnowotworowe, przeciwnadciśnieniowe, przeciwcukrzycowe i przeciwutleniające. Warto wzbogacić dietę o liście i nasiona rzeżuchy nie tylko podczas świąt.

Cynk organiczny naturalnie wspiera Twoje zdrowie.
Dowiedz się więcej >
Oceń wpis
Podoba mi sięNie podoba mi się
Loading...

BIBLIOGRAFIA:

https://link.springer.com/article/10.1007/s40011-016-0775-2C.S.Singh, V.K. Paswan The potential of garden cress (Lipidium sativum) seeds for development of functional foods, 2017http://researchjournal.co.in/online/AJHS/AJHS%202(1&2)/2_A-1-5.pdfhttps://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31875960/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wszystkie prawa zastrzeżone.