Dieta w ciąży – 1 trymestr. Co jeść a czego unikać w 1 trymestrze – MedoVita.pl
[responsive_menu]

Dieta w ciąży – 1 trymestr. Co jeść a czego unikać w 1 trymestrze

dieta w ciąży 1 trymestr

I trymestr ciąży jest niezwykle ważny i decydujący o prawidłowym wykształceniu się zalążków narządów, kończyn. Od tego co jesz w I trymestrze zależy prawidłowe kształtowanie się płodu. Zatem co i jak jeść?

1 trymestr ciąży – co jeść

Gładka skóra na dłużej - jak to możesz osiągnąć?Dowiedz się więcej >

I trymestr to czas, kiedy następuje kształtowanie płodu. Mimo tak istotnych zmian zapotrzebowanie energetyczne nie ulega zmianie i jest zależne od naszej masy ciała, wieku, wzrostu oraz aktywności fizycznej.

W I trymestrze ciąży kobieta powinna jeść zgodnie z zasadami prawidłowego żywienia w oparciu o Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Ważne jest w tym czasie dostarczenie odpowiednich grup produktów w odpowiednich ilościach.

  1. Produkty zbożowe powinny stanowić 8 porcji w diecie kobiet ciężarnej. 1 porcja to kromka chleba razowego czy 3 łyżki płatków owsianych, ryżu, kaszy. Dobrym wyborem będą produkty zbożowe z pełnego przemiału, czyli produkty pełnoziarniste z uwagi na ich znacznie wyższą zawartość witamin z grupy B, błonnika, cynku, magnezu czy żelaza, które są niezwykle ważne przy prawidłowym rozwoju płodu.
  2. Mleko i produkty mleczne w ilości 3. porcji dziennie powinny zapewnić odpowiednią podaż witamin z grupy B, D oraz wapnia, która wpływa na budowę kostną dziecka oraz działa profilaktycznie chroniąc kobietę przed osteoporozą w późniejszych latach. 1 porcja to szklanka mleka, kefiru czy 100 g sera twarogowego.
  3. Ryby, drób i mięso powinny być obecne w diecie w postaci jednej porcji w ilości 150 g. Mięso jest niezwykle ważnym źródłem białka, cynku oraz przede wszystkim łatwo przyswajalnego żelaza, którego zapotrzebowanie w tym okresie jest o 60 % wyższe. Ryby charakteryzują się dużą zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które są niezbędne do rozwoju siatkówki oka i mózgu dziecka oraz są naturalnym źródłem jodu, którego zapotrzebowanie również wzrasta w tym czasie. Dobrym wyborem będzie indyk, cielęcina oraz ryby: śledź, mintaj, łosoś.
  4. Warzywa powinny być obecne w diecie w postaci 4 porcji dziennie 1 porcja to 100g warzyw czy ziemniaków. Warto zastanowić się nad spożyciem nasion warzyw strączkowych np. ciecierzyca, bób, które są bogactwem witamin i minerałów, przy okazji są bardzo ubogie w tłuszcz.
  5. Owoce powinny stanowić 3 porcje w diecie kobiety ciężarnej w ilości 300 g 3 porcje po 100g. Najbardziej pożądane jest spożywanie owoców w jak najprostszej formie, Dobrym wyborem będą także owoce typu czerwona porzeczka, borówka, jednak wybór owoców warto dopasować do sezonu i do dostępności na rynku.
  6. Tłuszcze w postaci 3. porcji to optymalna ilość na ten okres ciąży. 1 porcja to 1 łyżka bądź 3 łyżeczki oliwy czy oleju, masła. Są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, które wpływają na prawidłowy rozwój układu nerwowego.

Dodatkowo nie należy zapominać o jajkach, które powinny być spożywane na twardo bądź w postaci jajecznicy. Są one bogactwem witamin A,D,E,K, B1, B2 oraz wapnia, magnezu, potasu.

Niezwykle ważne jest nawodnienie organizmu, które powinno wynosić około 2,5 litra dziennie. Należy wybierać wody źródlane, a także średniozmineralizowane. Należy ograniczyć kawę do minimum na koszt naparów np. z kopru włoskiego czy melisy.

Czego unikać w pierwszym trymestrze ciąży?

Jak zadbać o naturalny sen, łatwiejsze zasypianie i dobre samopoczucie?Dowiedz się więcej >

W I trymestrze, jak i w pozostałym okresie ciąży, należy wykluczyć niektóre produkty z uwagi na szkodliwe działanie, zakażenia pasożytami, zatrucia pokarmowe, zbyt dużą zawartość rtęci:

  • niepasteryzowane mleko i przetwory mleczne (ser feta, brie, Camembert, oscypki) oraz jakiekolwiek potrawy przyrządzone z surowego mleka,
  • wędzony łosoś, pstrąg, dorsz, tuńczyk, makrela oraz surowe owoce morza,
  • surowe jaja oraz surowe lub niedogotowane mięso jak tatar, szynka parmeńska,
  • surowe kiełki, wątróbka, sushi, ceviche, sushimi,
  • rekin, miecznik, makrela królewska,
  • alkohol, narkotyki, papierosy,
  • olej lniany, lukrecja, aloes
  • zielona herbata (powyżej 2 filiżanek dziennie może ograniczać wchłanianie kwasu foliowego, spożywana do posiłku może ograniczyć wchłanianie składników odżywczych z pożywienia,
  • wysoko przetworzona żywność.

Brak apetytu w 1 trymestrze ciąży

Zobacz każdy detal na nowym telewizorze LG OLEDDowiedz się więcej >

Brak apetytu i zwykle towarzyszące temu mdłości są dość częstymi przypadłościami I trymestru i zwykle mijają w późniejszym okresie ciąży. Są to reakcje organizmu w odpowiedzi na wysoki poziom hormonów ciążowych we krwi. Ważna jest odpowiednia dieta w celu złagodzenia objawów. Warto w tym czasie nawadniać organizm głównie wodą oraz sięgać po produkty wysokowęglowodanowe jak np. suchary czy płatki śniadaniowe. Ponadto pomocne mogą być preparaty imbirowe w postaci  świeżego imbiru, kapsułek czy tabletek oraz suplementacja witaminą B6, która ma właściwości łagodzące tego typu objawy.

Brak apetytu nie jest pożądanym stanem w ciąży, dlatego warto metodą małych porcji próbować coś zjeść.

Jadłospis w ciąży – 1 trymestr  

Cynk organiczny - naturalne wsparcie Twojego zdrowiaDowiedz się więcej >

Przykładowy jadłospis na I trymestr ciąży:

Śniadanie: płatki owsiane z jogurtem naturalnym, kromka chleba orkiszowego z dodatkiem pasty z bobu, herbata z naturalnych ziół np. suszonych owoców/ jajecznica na parze, kromka chleba razowego z sałatą, pomidorem, ogórkiem, oliwkami.

Śniadanie II: marchewki z dipem jogurtowym/ mus z brzoskwiń i ciasteczko zbożowe własnej produkcji.

Obiad: zupa krem z dyni i pestek słonecznika, indyk na parze z warzywami, ryż pełnoziarnisty, sok z porzeczek/ zupa krupnik z kaszą pęczak, łosoś norweski zapiekany z cytryną i tymiankiem, ziemniaczki, surówka z marchewki i pora.

Podwieczorek: kisiel z tartym jabłkiem/ garść bakalii: orzechy, żurawina, nasiona goi.

Kolacja: omlet szpinakowy, herbatka z melisy/ makaron razowy w sosie śmietanowym z zielonym groszkiem i suszonymi pomidorami, herbata z dodatkiem imbiru.

Podsumowując, dieta w I trymestrze jest niezwykle ważna nie tylko dla prawidłowego rozwoju płodu, ale również dla utrzymania zdrowia i dobrego samopoczucia matki. Należy pamiętać o porcjach poszczególnych grup produktów oraz o dostarczaniu odpowiednich składników mineralnych i witamin, mimo braku chęci do jedzenia i występujących objawów wynikających ze zmian hormonalnych organizmu matki.

Chcesz ułatwić sobie przygotowywanie posiłków?
Poznaj Ovi >
Oceń wpis
Podoba mi sięNie podoba mi się
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszystkie prawa zastrzeżone.