[responsive_menu]

Dieta w ciąży – 1 trymestr. Co jeść a czego unikać w 1 trymestrze

I trymestr ciąży jest niezwykle ważny i decydujący o prawidłowym wykształceniu się zalążków narządów, kończyn. Od tego co jesz w I trymestrze zależy prawidłowe kształtowanie się płodu. Zatem co i jak jeść?

1 trymestr ciąży – co jeść

System rezerwacji wizyt online dla Twojego gabinetu, salonu, klubuTestuj przez 30 dni !

I trymestr to czas, kiedy następuje kształtowanie płodu. Mimo tak istotnych zmian zapotrzebowanie energetyczne nie ulega zmianie i jest zależne od naszej masy ciała, wieku, wzrostu oraz aktywności fizycznej.

W I trymestrze ciąży kobieta powinna jeść zgodnie z zasadami prawidłowego żywienia w oparciu o Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Ważne jest w tym czasie dostarczenie odpowiednich grup produktów w odpowiednich ilościach.

  1. Produkty zbożowe powinny stanowić 8 porcji w diecie kobiet ciężarnej. 1 porcja to kromka chleba razowego czy 3 łyżki płatków owsianych, ryżu, kaszy. Dobrym wyborem będą produkty zbożowe z pełnego przemiału, czyli produkty pełnoziarniste z uwagi na ich znacznie wyższą zawartość witamin z grupy B, błonnika, cynku, magnezu czy żelaza, które są niezwykle ważne przy prawidłowym rozwoju płodu.
  2. Mleko i produkty mleczne w ilości 3. porcji dziennie powinny zapewnić odpowiednią podaż witamin z grupy B, D oraz wapnia, która wpływa na budowę kostną dziecka oraz działa profilaktycznie chroniąc kobietę przed osteoporozą w późniejszych latach. 1 porcja to szklanka mleka, kefiru czy 100 g sera twarogowego.
  3. Ryby, drób i mięso powinny być obecne w diecie w postaci jednej porcji w ilości 150 g. Mięso jest niezwykle ważnym źródłem białka, cynku oraz przede wszystkim łatwo przyswajalnego żelaza, którego zapotrzebowanie w tym okresie jest o 60 % wyższe. Ryby charakteryzują się dużą zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które są niezbędne do rozwoju siatkówki oka i mózgu dziecka oraz są naturalnym źródłem jodu, którego zapotrzebowanie również wzrasta w tym czasie. Dobrym wyborem będzie indyk, cielęcina oraz ryby: śledź, mintaj, łosoś.
  4. Warzywa powinny być obecne w diecie w postaci 4 porcji dziennie 1 porcja to 100g warzyw czy ziemniaków. Warto zastanowić się nad spożyciem nasion warzyw strączkowych np. ciecierzyca, bób, które są bogactwem witamin i minerałów, przy okazji są bardzo ubogie w tłuszcz.
  5. Owoce powinny stanowić 3 porcje w diecie kobiety ciężarnej w ilości 300 g 3 porcje po 100g. Najbardziej pożądane jest spożywanie owoców w jak najprostszej formie, Dobrym wyborem będą także owoce typu czerwona porzeczka, borówka, jednak wybór owoców warto dopasować do sezonu i do dostępności na rynku.
  6. Tłuszcze w postaci 3. porcji to optymalna ilość na ten okres ciąży. 1 porcja to 1 łyżka bądź 3 łyżeczki oliwy czy oleju, masła. Są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, które wpływają na prawidłowy rozwój układu nerwowego.

Dodatkowo nie należy zapominać o jajkach, które powinny być spożywane na twardo bądź w postaci jajecznicy. Są one bogactwem witamin A,D,E,K, B1, B2 oraz wapnia, magnezu, potasu.

Niezwykle ważne jest nawodnienie organizmu, które powinno wynosić około 2,5 litra dziennie. Należy wybierać wody źródlane, a także średniozmineralizowane. Należy ograniczyć kawę do minimum na koszt naparów np. z kopru włoskiego czy melisy.

Czego unikać w pierwszym trymestrze ciąży?

Produkty orkiszowe, bezglutenowe, bezlaktazowe, przyprawyZnajdź coś dla siebie

W I trymestrze, jak i w pozostałym okresie ciąży, należy wykluczyć niektóre produkty z uwagi na szkodliwe działanie, zakażenia pasożytami, zatrucia pokarmowe, zbyt dużą zawartość rtęci:

  • niepasteryzowane mleko i przetwory mleczne (ser feta, brie, Camembert, oscypki) oraz jakiekolwiek potrawy przyrządzone z surowego mleka,
  • wędzony łosoś, pstrąg, dorsz, tuńczyk, makrela oraz surowe owoce morza,
  • surowe jaja oraz surowe lub niedogotowane mięso jak tatar, szynka parmeńska,
  • surowe kiełki, wątróbka, sushi, ceviche, sushimi,
  • rekin, miecznik, makrela królewska,
  • alkohol, narkotyki, papierosy,
  • olej lniany, lukrecja, aloes
  • zielona herbata (powyżej 2 filiżanek dziennie może ograniczać wchłanianie kwasu foliowego, spożywana do posiłku może ograniczyć wchłanianie składników odżywczych z pożywienia,
  • wysoko przetworzona żywność.

Brak apetytu w 1 trymestrze ciąży

Szczoteczki (elektryczne i soniczne), akcesoria. Szeroka oferta, konkurencyjne ceny.Wybierz coś dla siebie !

Brak apetytu i zwykle towarzyszące temu mdłości są dość częstymi przypadłościami I trymestru i zwykle mijają w późniejszym okresie ciąży. Są to reakcje organizmu w odpowiedzi na wysoki poziom hormonów ciążowych we krwi. Ważna jest odpowiednia dieta w celu złagodzenia objawów. Warto w tym czasie nawadniać organizm głównie wodą oraz sięgać po produkty wysokowęglowodanowe jak np. suchary czy płatki śniadaniowe. Ponadto pomocne mogą być preparaty imbirowe w postaci  świeżego imbiru, kapsułek czy tabletek oraz suplementacja witaminą B6, która ma właściwości łagodzące tego typu objawy.

Brak apetytu nie jest pożądanym stanem w ciąży, dlatego warto metodą małych porcji próbować coś zjeść.

Jadłospis w ciąży – 1 trymestr  

Zobacz, jak zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym.Bezpłatna konsultacja

Przykładowy jadłospis na I trymestr ciąży:

Śniadanie: płatki owsiane z jogurtem naturalnym, kromka chleba orkiszowego z dodatkiem pasty z bobu, herbata z naturalnych ziół np. suszonych owoców/ jajecznica na parze, kromka chleba razowego z sałatą, pomidorem, ogórkiem, oliwkami.

Śniadanie II: marchewki z dipem jogurtowym/ mus z brzoskwiń i ciasteczko zbożowe własnej produkcji.

Obiad: zupa krem z dyni i pestek słonecznika, indyk na parze z warzywami, ryż pełnoziarnisty, sok z porzeczek/ zupa krupnik z kaszą pęczak, łosoś norweski zapiekany z cytryną i tymiankiem, ziemniaczki, surówka z marchewki i pora.

Podwieczorek: kisiel z tartym jabłkiem/ garść bakalii: orzechy, żurawina, nasiona goi.

Kolacja: omlet szpinakowy, herbatka z melisy/ makaron razowy w sosie śmietanowym z zielonym groszkiem i suszonymi pomidorami, herbata z dodatkiem imbiru.

Podsumowując, dieta w I trymestrze jest niezwykle ważna nie tylko dla prawidłowego rozwoju płodu, ale również dla utrzymania zdrowia i dobrego samopoczucia matki. Należy pamiętać o porcjach poszczególnych grup produktów oraz o dostarczaniu odpowiednich składników mineralnych i witamin, mimo braku chęci do jedzenia i występujących objawów wynikających ze zmian hormonalnych organizmu matki.

Oceń wpis
Podoba mi sięNie podoba mi się
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszystkie prawa zastrzeżone.