[responsive_menu]

Morele – wartości odżywcze i właściwości lecznicze. Dlaczego warto jeść morele?

Morela pospolita to owoc, który wywodzi się z Azji. Obecnie jest ona uprawiana w wielu krajach. Owoc ten ma wiele prozdrowotnych właściwości i można go spożywać zarówno na surowo, jak i pod postacią dżemów czy przetworów, a także w postaci suszonej.

Co to są morele?

Przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania pęcherza i dolnych dróg moczowychDowiedz się więcej >

Morela to gatunek drzewa lub krzewu z rodzaju śliwa osiągające wysokość ok. 8 m. Należy do roślin wieloletnich. Owoc moreli charakteryzuje się lekko pomarańczową skórką i delikatnym marcepanowym smakiem. Jego waga to ok. 50-70 g. Krajem, z którego pozyskuje się morele w największych ilościach, jest Turcja.

Morele – występowanie i dostępność w sklepach

Najlepsze akcesoria gamingowe - sprawdź aktualne promocjeDowiedz się więcej >

Pierwsze wzmianki o hodowli moreli pochodzą z Chin. Obecnie uprawiana jest Azji, Europie i w północnej części Afryki. W Polsce jej uprawa obejmuje rejon tarnobrzeski. W sklepach świeże morele można spotkać na przełomie lipca i sierpnia. Popularne są również morele suszone, które są dostępne przez cały rok.

Jakie witaminy ma morela?

Preparat na układ krążenia, z koenzymem Q10, wzmacniający serceSprawdź ofertę >

Morela jest bogactwem witamin z grupy B, które korzystnie oddziałują na układ nerwowy, a także witaminy C o działaniu antyoksydacyjnym. Za jej barwę odpowiada B-karoten, który w wątrobie i jelicie cienkim ulega przekształceniu do witaminy A. Ponadto znajdziemy w niej również witaminę E, która ma działanie przeciwstarzeniowe.

Zapamiętaj:

Wysoka zawartość błonnika w morelach działa regulacyjnie na pracę jelit poprawiając ich perystaltykę.

Morele właściwości odżywcze

Cynk organiczny - naturalne wsparcie Twojego zdrowiaDowiedz się więcej >

Jedna morela o wadze ok. 45 g to tylko 23 kcal. Głównym makroskładnikami moreli są węglowodany, w ilości ok. 5 g (sztuka). Morela zawiera bardzo niewielkie ilości tłuszczu – ok. 0,1 g i białka – ok. 0,5 g. Tej wielkości morela posiada ok. 1 g błonnika. Popularne do spożycia są również morele suszone. Jedna suszona morela o wadze ok. 10 g to 30 kcal. Węglowodany stanowią ok. 6 g. W przypadku suszonych moreli są one często polecane jako zdrowa przekąska, która ma zastąpić słodycze. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że pomimo zawartości witamin i składników mineralnych morele suszone są bardzo kaloryczne. Jedna garść to ok. 300 kcal.

Morele – właściwości lecznicze

Suplement diety opracowany specjalnie dla kobiet w ciąży od 13. tyg. do końca karmienia piersiąDowiedz się więcej >

W zdrowej i zbilansowanej diecie nie może zabraknąć świeżych warzyw i owoców. Ich codzienne spożywanie jest elementem profilaktyki zdrowotnej. Włączenie do diety moreli również niesie za sobą wiele prozdrowotnych korzyści, głównie za sprawą dużej zawartości składników o działaniu antyoksydacyjnym takich jak witaminy A, E, C oraz B-karoten. Poprawiają one odporność oraz wpływają korzystnie m.in. na funkcjonowanie układu krążenia. Ponadto dostarczanie ich do organizmu wraz z pożywieniem może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na nowotwory.

Morele a wzrok

Przygotuj się na jesień - suplementy diety, oczyszczacze powietrza, narzędzia do porządków do domu i ogrodu i nie tylko...Sprawdź ofertę >

Owoc ten powinny spożywać osoby z problemami ze strony narządu wzroku, głównie za sprawą witaminy A, która bierze udział w procesie prawidłowego widzenia. Szczególnie polecana wśród osób, u których obserwuje się pogorszenie widzenia po zmierzchu, a także w przypadku zwyrodnienia plamki żółtej bądź jaskry.

Morele a skóra

Szeroka oferta artykułów medycznych i rehabilitacyjnychAktualne promocje >

Innym zastosowaniem moreli jest ich korzystne oddziaływanie na stan skóry. B-karoten obecny w tych owocach poprawia koloryt skóry, działa przeciwstarzeniowo, oraz chroni przed szkodliwym wpływem promieni UV. Dodatkowo witamina C wpływa na proces produkcji kolagenu, dzięki czemu skóra utrzymuje jędrność. Natomiast witamina E o działaniu neutralizującym wolne rodniki pomaga zachować zdrowy wygląd cery. Owoc jest też składnikiem wielu kosmetyków oraz może być wykorzystany do domowych maseczek.

Czy morele są dobre na jelita?

Najlepsze akcesoria gamingowe - sprawdź aktualne promocjeDowiedz się więcej >

Wysoka zawartość błonnika w morelach działa regulacyjnie na pracę jelit poprawiając ich perystaltykę. Dla utrzymania prawidłowego ich funkcjonowania zaleca się spożywanie ok. 40 g błonnika dziennie. Taka ilość zapobiega powstawaniu m.in. zaparć. W przypadku ich wystąpienia zaleca się spożywać suszone morele w ilości ok. 5-6 sztuk, jednakże w zbyt dużych ilościach mogą mieć one odwrotny skutek i powodować biegunki.

Morele a działanie przeciwzapalne

Morelom można przypisać również właściwości przeciwzapalne głównie ze względu na obecność antyoksydantów oraz katechin. Właściwości te posiada również olej z pestek moreli. Po morele powinny sięgać osoby narażone na przewlekły stres, chorzy na choroby układu krążenia oraz o podłożu autoimmunologicznym. W tych przypadkach obserwuje się znacznie podwyższony stan zapalny organizmu.

Czy wiesz że:

obecne na półkach sklepowych morele suszone mają charakterystyczny pomarańczowy kolor głównie za sprawą dwutlenku siarki? Te pozbawione tego składnika mają kolor ciemnobrązowy.

Morele a niedokrwistość

Owoce te są zalecane również w przypadku anemii głównie za sprawą obecnego w nich żelaza. Anemia to powszechne schorzenie, na które zapadają osoby, których dieta jest niedoborowa, a także dotyka ona kobiet mających obfite miesiączki. Jednymi z najpopularniejszych źródeł żelaza są produkty mięsne oraz podroby. Okazuje się, że żelazo jest obecne również w produktach roślinnych. Jednym z lepszych jest właśnie morela, której włączenie do dziennego menu może uchronić przed wystąpieniem anemii.

Morele a kości

Poza żelazem innym ważnym składnikiem moreli jest wapń, który wpływa na utrzymanie struktury kośćca. Warto je zalecać osobom, u których istnieje ryzyko wystąpienia osteoporozy, a także u kobiet w okresie menopauzy ze względu na pojawiającą się w tym czasie demineralizację kości. Ponadto wapń wpływa również na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz mięśni.

Czy morele są dozwolone w ciąży?

Spożywanie moreli jest zalecane kobietom w ciąży głównie ze względu na zapobieganie zaparciom, które są częstą dolegliwością w tym okresie. Co ciekawe w morelach obecny jest również kwas foliowy, który jest niezbędny dla rozwijającego się płodu. Zapobiega on m.in. rpowstawaniu wad cewy nerwowej. Należy jednak pamiętać, że suszone morele dostarczają sporych ilości kilokalorii, dlatego kobiety, u których obserwuje znaczny wzrost masy ciała bądź wahania glikemii, powinny spożywać je w niewielkich ilościach.

Czy dzieci mogą jeść morele?

Ze względu na zawartość wielu cennych składników, takich jak wapń, żelazo witamina C, A i E, morele powinny znaleźć się w dziennym jadłospisie dziecka. Można je wprowadzać już po ósmym miesiącu życia. Mogą one stanowić zdrowy deser bądź przekąskę. Te w pod postacią suszoną należy podawać sporadycznie głównie ze względu na kaloryczność oraz możliwe działanie przeczyszczające.

Zastosowanie moreli w kuchni

Morele sprawdzą się jako składnik dżemów, przetworów, a także soków. Co ciekawe, są one również dodatkiem do dań mięsnych, pierogów oraz knedli. Morele surowe, a także suszone można dodawać do ciast czy lodów. Sprawdzą się również jako składnik pożywnych koktajli.

Zdrowa dieta, to taka, która zawiera niezbędne witaminy, składniki mineralne oraz składniki odżywcze. Należy do niej włączać jak najwięcej tych produktów, które są bogate odżywczo i dostarczają wszystkich powyższych elementów odpowiednich ilościach. Jednym z takich produktów jest morela, która wykazuje działanie prozdrowotne i jest zalecana do spożycia zarówno wśród dzieci, kobiet w ciąży, jak i dla osób obarczonych chorobami o podłożu zapalnych bądź ze strony narządu wzroku. Ponadto warto po nią sięgać, aby zachować zdrowy wygląd skóry, a także w przypadku profilaktyki nowotworowej.

Cynk organiczny naturalnie wspiera Twoje zdrowie.
Dowiedz się więcej >
Oceń wpis
Podoba mi sięNie podoba mi się
Loading...

BIBLIOGRAFIA:

  1. Drużyńska B. i wsp.: Zawartość wybranych związków biologicznie aktywnych w ekstraktach z suszonych moreli oraz ich właściwości przeciwutleniające, Żywność, Nauka. Technologia. Jakość, 2008, 6 (61), 77 – 87.
  2. Dudek-Makuch M. i wsp.: Naturalne przedłużanie trwałości produktów spożywczych, Post Fitoter 2019; 20(3): 208-215.
  3. Śnieżek E i wsp.: Ocena właściwości przeciwutleniających wybranych produktów roślinnych w aspekcie możliwości ich wykorzystania jako dodatków do żywności wysokobiałkowej poddawanej obróbce termicznej, Żywność, Nauka. Technologia. Jakość, 2016, 5 (108), 116 – 126
  4. www.ilewazy.pl
  5. Jarosz M.: Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, 2020.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wszystkie prawa zastrzeżone.