[responsive_menu]

Sposoby na przejedzenie nie tylko w święta

W okresie świątecznym czy też podczas rodzinnych spotkań wiele osób na chwilę zapomina o zdrowych nawykach żywieniowych. Jest to czas, kiedy chcemy zasmakować wszystkich tych specjałów, które w ciągu roku rzadko goszczą na naszych stołach. Oczywiście nie warto odmawiać sobie skosztowania ulubionych potraw, gdyż może być to powodem frustracji i niezadowolenia, lecz problem pojawia się w momencie, kiedy pozwoliliśmy sobie na za dużo. Bardzo często pojawiają się wtedy wszelkiego rodzaju dolegliwości związane z zaburzonym trawieniem. Nasz układ pokarmowy wysyła sygnały, które wiążą się z uczuciem dyskomfortu oraz uczuciem ciężkości. Jak temu zaradzić oraz jak przywrócić prawidłowe trawienie?

Dlaczego jemy za dużo?

Produkt medyczny, który chroni delikatną skórę Twojego dziecka oraz wspomaga leczenieDowiedz się więcej >

W dobie nieograniczonego dostępu do jedzenia, pierwszy raz na przestrzeni wieków spotykamy się ze zjawiskiem przejadania się. Ewolucja przygotowała nasze organizmy na kumulowanie zapasów ze względu na to, iż przerwy między spożywaniem pokarmów w zamierzchłych czasach były bardzo wydłużone. Wraz z rozwojem cywilizacji wzrastała też dostępność do żywności oraz metody szybszego jej wytwarzania. Dlatego obecnie nie musimy się martwić, że z dnia na dzień zabraknie nam pokarmu. Nasi przodkowie niestety mierzyli się z tym problemem każdego dnia, a my żyjący współcześnie do tej pory mamy w genach zakodowane mechanizmy gromadzenia energii pod postacią tkanki tłuszczowej na wypadek braku pożywienia.

Powodów przez które jemy za dużo jest wiele. Część z nich wynika z zaburzeń funkcjonowania gospodarki hormonalnej czy też ośrodków głodu i sytości. Inne wynikają z uwarunkowań społecznych np. w niektórych rodzinach panowała zasada, że nie można odejść od stołu, dopóki nie zje się wszystkiego lub też nadopiekuńczy członkowie rodziny chcąc zadbać o swoich bliskich częstowali ich wieloma przysmakami. Jednakże coraz częściej mówi się również o podłożu psychologicznym nadmiernego jedzenia. W ten sposób niektórzy odreagowują stres lub traktują jedzenie jako jedyną przyjemność w życiu.

Czy wiesz że:

proces trawienia rozpoczyna się już w jamie ustnej? W tym miejscu zaczynają trawić się węglowodany?

Co istotne producenci żywności również mają bardzo duży wpływ na to ile spożywamy jedzenia. Niektóre chwyty mają przyciągać potencjalnego klienta do kupna ich produktu, co niestety ma wpływ na jego zdrowie. Atrakcyjne wizualnie reklamy fast foodów wyświetlane w telewizji czy też umieszczone na billboardach, odpowiednie rozmieszczenie półek sklepowych, ustawianie wybranych produktów w zasięgu wzroku, promocje przy zakupie większych ilości. Te i wiele innych technik decydują o naszych wyborach żywieniowych.

Najczęściej jednak jemy za dużo, ponieważ mamy ciągły dostęp do żywności. Czy to w pobliskich sklepach, restauracjach, barach szybkiej obsługi, a także automatach możemy sięgnąć po jakikolwiek produkt spożywczy bądź kupić gotowy posiłek. Jest to dla nas też wygodne co niestety ma swoje przełożenie na stan zdrowia.

Objawy przejedzenia?

Produkty medycyny naturalnej - preparaty, zioła, herbaty leczniczeAtrakcyjne ceny >

Objawy przejedzenia są bardzo charakterystyczne i zapewne wiele osób potrafi je rozróżnić. Po zbyt obfitym posiłku mogą towarzyszyć nam takie dolegliwości jak np. bóle brzucha, wrażenie rozpierania i ciężkości czy też zgaga. Pojawiają się również wzdęcia, uczucie przelewania, senność oraz zmęczenie.

Sposoby na przejedzenie

Jak żyć dłużej i czuć się lepiej - terapia witaminami i składnikami odżywczymiDowiedz się więcej >

O trawienie można zadbać jeszcze przed samym posiłkiem, jak i w jego trakcie. Wypicie szklanki wody przed jedzeniem może wpłynąć na zwiększenie uczucia sytości, przez co zjemy mniejszą porcję, a tym samym nie obciążymy naszego układu pokarmowego. Innym ważnym elementem jest dokładne przeżuwanie każdego kęsa. Dzięki temu spożyty pokarm szybciej zostanie strawiony nie powodując dolegliwości związanych z zaleganiem większych niestrawionych kawałków w naszym żołądku. Warto też od czasu do czasu wstać od stołu i przejść się parę kroków. Nie bez powodu również wiele osób po obfitym obiedzie wybiera się na spacer. Ruch przyspiesza perystaltykę jelit.

Domowe sposoby na przejedzenie

Zakłamane jedzenie. Obalamy mity zdrowego odżywianiaDowiedz się więcej >

Po obfitym posiłku warto sięgnąć po kilka sprawdzonych sposobów, które mogą wspomóc trawienie. Przede wszystkim przydatne mogą się okazać różnego rodzaju zioła i napary, takie jak np. korzeń mniszka, który zwiększa wydzielanie soków trawiennych, liście mięty o działaniu stymulującym wydzielanie enzymów trawiennych, rumianek łagodzący dolegliwości żołądkowo-jelitowe takie jak wzdęcie i skurcze. Wartą uwagi, lecz mniej znaną rośliną jest ziele bożego drzewka o działaniu wspomagającym wydzielanie soku żołądkowego i trzustkowego, a także żółci, która jest odpowiedzialna za trawienie tłuszczów. Polecane jest również wypicie kleiku z siemienia lnianego, który ma działanie łagodzące i przyspieszające pracę jelit.

Poza tym pomocne mogą okazać się lekkie masaże brzucha, które mogą poprawić perystaltykę jelit. Masaż wykonuje się ruchami kolistymi zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Delikatna aktywność fizyczna m.in. spacer czy rekreacyjna jazda na rowerze również wpłyną korzystnie na poprawę funkcjonowania układu pokarmowego.

Jak przyśpieszyć trawienie po przejedzeniu?

Co to znaczy zdrowo się odżywiać? Jak unikać chemicznych dodatków?Dowiedz się więcej >

Napary, lekki ruch, masaże to skuteczne metody poprawiające trawienie po posiłku. Jeżeli w dalszym ciągu doskwiera nam niestrawność oraz inne dolegliwości żołądkowo-jelitowe możemy zastosować krople ziołowe na bazie alkoholu. Są one zalecane nie tylko jako doraźny środek zapobiegawczy, ale również stosuje się je w takich schorzeniach jak zespół jelita drażliwego.

Zapamiętaj:

O trawienie można zadbać jeszcze przed samym posiłkiem, jak i w jego trakcie. Wypicie szklanki wody przed jedzeniem może wpłynąć na zwiększenie uczucia sytości, przez co zjemy mniejszą porcję, a tym samym nie obciążymy naszego układu pokarmowego.

Czy warto stosować tabletki na przejedzenie?

ABC zdrowego stylu życia i odpornościDowiedz się więcej >

W mediach możemy spotkać się z wieloma reklamami preparatów na problemy związane z zaburzeniami układu pokarmowego. Najpopularniejsze to te na zgagę czy wzdęcia. Inne mają usprawnić działanie wątroby oraz jelit. Nieświadomy konsument borykający się z powyższymi dolegliwościami chętnie po nie sięga. Niestety nie znając przyczyn swoich objawów często może doprowadzić się do pogorszenia swojego stanu. Wszelkie leki bądź suplementy na poprawę trawienia warto skonsultować ze specjalistą. Dla przykładu leki na zgagę mogą zobojętniać kwas żołądkowy, przez co do naszego jelita mogą przedostawać się chorobotwórcze bakterie, które w kwasie solnym o właściwej kwasowości zostałyby unicestwione. Niektóre z powyższych preparatów mogą wchodzić w interakcję z pożywieniem oraz lekami przyjmowanymi na stałe. W wybranych przypadkach wskazane może być przyjmowanie enzymów trawiennych, jednakże przed przyjęciem ich należy wykonać badania diagnostyczne, które pomogą określić dobór tych odpowiednich.

Zaburzenia trawienne to problem powszechny i większość osób nie raz doświadczyła ich w życiu. Jeżeli nadarzy się okazja podczas której spożyjemy więcej pokarmu możemy zadbać o nasz układ pokarmowy jeszcze przed posiłkiem np. wypijając szklankę wody, a także w trakcie posiłku uważnie przeżuwając kęsy. Pomocne przy przejedzeniu okazują się również napary z ziół oraz ruch. Natomiast wszystkie dolegliwości, które nabierają charakteru przewlekłego należy skonsultować z lekarzem.

Suplementy diety w promocyjnych cenach
Promocje nawet -70% >
Oceń wpis
Podoba mi sięNie podoba mi się
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszystkie prawa zastrzeżone.