Osłabienie organizmu – objawy oraz sposoby na wzmocnienie. Czy osłabienie po grypie może być niebezpieczne dla zdrowia?

osłabienie organizmu objawy sposoby na wzmocnienie organizmu

Osłabienie organizmu to jeden z najbardziej lekceważonych objawów, którego przyczyną jest zwykle niezrównoważony i zbyt stresujący tryb życia. Na szczęście istnieje wiele naturalnych sposobów na powrót do dobrej formy.

Objawy osłabienia organizmu

Osłabienie organizmu, czyli tzw. astenia, nie jest odrębną chorobą – raczej objawem towarzyszącym innym chorobom, zarówno tym niegroźnym, jak i poważniejszym. Osłabienie fizyczne charakteryzuje się utrudnionym wykonywaniem czynności, które dotychczas nie sprawiały nam problemu, np. niewielki wysiłek fizyczny powoduje znaczne zmęczenie. Często osłabienie fizyczne wiąże się z występowaniem bólów głowy i zwiększoną potliwością. Przyczynami osłabienia psychicznego z kolei najczęściej są: stres, prowadzenie niezrównoważonego trybu życia, problemy rodzinne czy problemy w pracy. Osłabienie tego typu objawia się spowolnieniem procesów myślowych, trudnościami w skupieniu uwagi, ogólnym poczuciem rozbicia i rezygnacji, sennością. Zwykle oba wymienione rodzaje osłabienia występują jednocześnie.

Czy wiesz że:

osłabienie organizmu może oznaczać niedobór witamin z grupy B oraz witaminy C?

Osłabienie organizmu jest często lekceważonym objawem, który może towarzyszyć również groźniejszym chorobom, takim jak np. niedoczynności tarczycy, anemii, odwodnieniu, chorobom układu sercowo-naczyniowego czy nawet nowotworom. Osłabienie może także wiązać się ze stosowaniem źle zbilansowanej diety, co może spowodować zaburzenia gospodarki mineralnej oraz wodno-elektrolitowej organizmu. Ponadto jednoczesne występowanie osłabienia i objawów takich jak kołatanie serca czy ból w klatce piersiowej wymaga bezwzględnej konsultacji z lekarzem.

Osłabienie po grypie

Przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania pęcherza i dolnych dróg moczowychDowiedz się więcej >

Osłabienie i poczucie rozbicia towarzyszy nam w przebiegu całej grypy, czasem jednak może utrzymywać się jeszcze kilka dni po wyleczeniu tej choroby, co zasadniczo jest stanem, który nie powinien budzić niepokoju. Jeśli osłabienie pogrypowe trwa dłużej niż kilka dni, może to oznaczać, że dochodzi do rozwoju powikłań pogrypowych. Mogą to być m.in. grypowe czy wtórne zapalenie płuc, zapalenie zatok, zapalenie ucha środkowego czy nawet zapalenie mięśnia sercowego. W przypadku przedłużającego się poczucia osłabienia, mimo pozornie wyleczonej grypy, należy zasięgnąć porady lekarskiej.

Zapamiętaj:

Osłabienie organizmu po grypie może utrzymywać się nawet przez 2-3 tygodnie.

Jak wzmocnić osłabiony organizm?

Istnieje wiele metod na szybki powrót do pełnej aktywności (oczywiście pod warunkiem, że osłabienie nie ma swojej przyczyny w groźniejszej chorobie):

  • nie nakładaj na siebie zbyt wielu obowiązków; po wykonaniu wielogodzinnej pracy zawsze znajdź czas na relaks i odpoczynek,
  • zadbaj o odpowiednią higienę snu (optymalna temperatura w sypialni około 20 st. C, stonowane oświetlenie, unikanie picia przed snem napojów pobudzających oraz alkoholowych),
  • stosuj zbilansowaną dietę, co do której masz pewność, że nie powoduje niedoborów składników odżywczych, mineralnych oraz witamin,
  • zadbaj o suplementację magnezu; niedobór tego pierwiastka objawia się głównie zaburzeniami pobudliwości nerwowo-mięśniowej, ale także osłabieniem (ponadto, używki takie jak kawa wypłukują magnez z organizmu – pamiętaj, by pić kawę w rozsądnej ilości maksymalnie 4 filiżanki dziennie),
  • możesz wspomóc się suplementacją witaminami: B1, B2, B7, B12, C oraz E.

Na rynku dostępne są również preparaty zawierające wyciągi z roślin znanych ze swoich właściwości adaptacyjnych i pobudzających. Są to głównie:

  • Żeń-szeń (Panax ginseng, Panax qinquefolium) – zawiera saponiny triterpenowe (panaksozydy, zwane inaczej ginsenozydami), związki poliacetylenowe (panaksynol) oraz polisacharydy (panaksany); roślina ta wykazuje szereg cennych właściwości prozdrowotnych, m.in. zwiększa siły przystosowawcze organizmu oraz poprawia funkcjonowanie układu immunologicznego,

  • Eleuterokok kolczasty (Eleutherococcus senticosus) – zwany jest także żeń-szeniem syberyjskim i zawiera eleuterozydy o budowie zbliżonej do związków aktywnych Panax ginseng (działanie obu tych roślin jest także podobne),

  • Miłorząb japoński (Ginkgo biloba) – składniki aktywne tej rośliny to m.in. flawonoidy i terpeny, które odpowiednio usprawniają krążenie mózgowe oraz odnawiają osłonki mielinowe nerwów, przez co podnoszą sprawność intelektualną i redukują objawy zmęczenia psychicznego; należy pamiętać o tym, aby preparaty z Ginkgo biloba stosować maksymalnie przez okres 4-6 tygodni, potem należy zrobić 12 tygodniową przerwę,
  • Różeniec górski (Rhodiola rosea) – roślina o silnym działaniu stymulującym i adaptogennym (podnoszącym odporność na stres); ponadto w przeprowadzonych na myszach badaniach stwierdzono, że Różeniec działa przeciwdepresyjnie oraz przeciwlękowo ze względu na obecność substancji czynnych – salidrozydów i rozawiny.

Podsumowując – osłabienie organizmu jest stanem, którego przyczyną najczęściej jest niewłaściwy tryb życia. W takim przypadku możemy unormować nasz stan sami, korzystając z preparatów witaminowych dostępnych w aptekach czy polepszając jakość naszej diety. Gdy jednak osłabienie trwa dłużej niż tydzień i podejrzewamy, że może się ono wiązać z rozwojem poważniejszej choroby, niezbędna jest konsultacja z lekarzem.

Dołącz do grona zadowolonych czytelników newslettera. Na start otrzymasz 2 ebooki (oszczędzasz 2x29 PLN)
Zapisuję się >
Oceń wpis
Podoba mi sięNie podoba mi się Ilość głosów: 2, średnia: 5,00
Osłabienie organizmu – objawy oraz sposoby na wzmocnienie. Czy osłabienie po grypie może być niebezpieczne dla zdrowia?

Loading...

BIBLIOGRAFIA:

1. Martin R.A., Rosenfeld J., Bauer D.W., Weakness: Practical Guide  for Family Physicians, [dostęp on-line 09.07.2017], https://www.aan.com/uploadedfiles/website_library_assets/documents/4.cme_and_training/2.training/4.clerkship_and_course_director_resources/fm_chp4.pdf 2. Panossian A., Wikman G., Effects of Adaptogens on the Central Nervous System and the Molecular Mechanisms Associated with Their Stress—Protective Activity, “Pharmaceuticals”, 2010/ 3, 188-224. 3. Wolski T., Baj T., Ludwiczuk A., Sałata M., Głowniak K, Surowce roślinne o działaniu adaptogennym oraz ocena zawartości adaptogenów w ekstraktach i preparatach otrzymanych z rodzaju Panax, “Borgis - Postępy Fitoterapii”, 2/2009, s. 77-97.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Wszystkie prawa zastrzeżone.