[responsive_menu]

Pomidor – właściwości, witaminy i wartości odżywcze. Jakie są rodzaje pomidorów?

Dostępność, dobry smak, niska cena i wyraźne korzyści zdrowotne to unikalne cechy, które sprawiają, że pomidor to jedno z najpopularniejszych warzywo wśród konsumentów. Ta niepozorna roślina jest źródłem wielu witamin, składników mineralnych i substancji bioaktywnych. Jakie korzyści niesie za sobą regularne spożywanie pomidorów?

Jakie są rodzaje pomidorów?

Arbuzowy peeling do ciała, który doskonale oczyszcza i wygładza skórę – poprawia ukrwienie i dotlenienie skóry, optymalnie nawilża i delikatnie natłuszczaSprawdź ofertę >

Możemy wyróżnić kilkaset odmian pomidorów, które podzielone są ze względu na sposób uprawy i wielkość owoców. Zależnie od rodzaju różnią się budową i kolorem. Oprócz standardowego, czerwonego i malinowego koloru obserwować możemy żółte, pomarańczowe, czarne, a nawet białe. Do najpopularniejszych odmian należą pomidory: malinowe, daktylowe, koktajlowe, bawole serca i wiele innych.

Pomidor – właściwości odżywcze

Produkty i akcesoria ułatwiające wykonywanie codziennych obowiązków osobom starszymSprawdź ofertę >

Średniej wielkości pomidor dostarcza ok. 37 kcal i śladowe ilości makroskładników. Na szczególną uwagę zasługuje wysoka zawartość potasu – ok. 330 mg/ sztukę, przy niskiej zwartości sodu, dlatego polecany jest osobom z nadciśnieniem. Odpowiednie spożycie potasu jest niezbędne do prawidłowo funkcjonującego układu krążenia. Główne substancje bioaktywne to związki fenolowe oraz karotenoidy m.in. B-karoten i likopen odpowiedzialny za czerwony kolor pomidora. Po zjedzeniu zielonych, niedojrzałych warzyw obserwować możemy objawy zatrucia, ze względu na toksyczne działanie substancji antyodżywczej – tomatyny.

Jakie witaminy ma pomidor?

Produkty medycyny naturalnej - preparaty, zioła, herbaty leczniczeAtrakcyjne ceny >

Zjadając jedną sztukę, dostarczamy organizmowi ok. 30 mg witaminy C. To ona odpowiedzialna jest za ochronę organizmu przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Dodatkowo wspomaga syntezę kolagenu, dbając nie tylko o elastyczną skórę, ale także odpowiedni stan naczyń krwionośnych. W znacznie mniejszych ilościach dostarczymy witamin z gr. B, witaminy K i A.

Pomidory – właściwości zdrowotne

Biologiczny pochłaniacz zapachów - zamiast maskować woń skutecznie ją likwidujeKliknij i kup teraz >

Regularne spożywanie pomidorów może przynieść szereg korzyści dla organizmu, które zawdzięczamy przede wszystkim obecnym w nich likopenie i witaminie C. Do najważniejszych należą właściwości przeciwnowotworowe i ochronne w stosunku do układu sercowo-naczyniowego. Wysokie spożycie pomidorów związało się ze zmniejszonym ryzykiem śmiertelności z powodu nowotworów, zwłaszcza raka prostaty.

Czy wiesz że:

w przetworach pomidorowych tj. ketchup, przecier, suszone pomidory, znajdziemy 2-3 razy więcej likopenu niż w świeżych warzywach?

Obecne przeciwutleniacze mogą skutecznie poprawiać funkcję naczyń krwionośnych. Witamina C wpływa na produkcję kolagenu i tym samym elastyczność naczyń krwionośnych – odpowiednia sprężystość żył zapobiega ich uszkodzeniom. Mikrouszkodzenia żył są przyczyną powstawania zmian miażdżycowych, którym tworzeniu zapobiega likopen. Ekstrakty z pomidorów zmniejszają także stan zapalny w organizmie i mają pewne właściwości przeciwzakrzepowe, a potas reguluje ciśnienie krwi.

Pomidory w ciąży – czy jest dozwolony?

Produkty i akcesoria ułatwiające wykonywanie codziennych obowiązków osobom starszymSprawdź ofertę >

Pomidory są bezpieczne dla kobiet w ciąży. Należy zawsze sięgać po dojrzałe warzywa, ze względu na toksyczną substancję w nich zawartą – tomatynę. Konsekwencje spożycia niedojrzałych, zielonych części pomidorów to wymioty, biegunka, ból brzucha i senność, które są niebezpieczne dla kobiet w ciąży. W trakcie trwania ciąży wskutek zwiększenia ciśnienia w jamie brzusznej, a także rozluźniających właściwości progesteronu dochodzić może do wystąpienia refluksu. Pomidory, a w szczególności zawarte w nich kwasy organiczne – jabłkowy i cytrynowy, są najsilniejszymi wyzwalaczami refluksu kwasowego u osób z grup ryzyka. Należy więc dostosować spożycie pomidorów w ciąży do osobistej tolerancji i pamiętać o unikaniu tych niedojrzałych.

Czy można łączyć pomidory z ogórkiem?

ABC zdrowego stylu życia i odpornościDowiedz się więcej >

W obiegu krąży mit mówiący o zakazie łączenia pomidora i ogórka ze względu na „toksyczne” oddziaływania i niekorzystne wpływ na organizm. Jaka jest prawda? Ogórek zawiera enzym askorbinazę, która inaktywuje witaminę C w pomidorze. Nie oznacza to jednak, że nie należy ich ze sobą łączyć. Pomidor nie jest jedynym źródłem witaminy C i dostarczyć możemy ją w innych produktach, np. dodając natkę pietruszki czy paprykę. Jeśli jednak chcemy zachować cenne składniki wystarczy dodać sok z cytryny – enzym przestaje działać w kwaśnym środowisku.

Zapamiętaj:

Średniej wielkości pomidor dostarcza ok. 37 kcal i śladowe ilości makroskładników.

Biorąc pod uwagę dostępności i niską cenę warto włączyć większą ilości produktów pomidorowych do codziennej diety. Przyniesie to szereg korzyści m.in. wyrównanie ciśnienia krwi, zmniejszenie ryzyka chorób układu sercowego i niektórych nowotworów.
Czy wiesz, że

O co najczęściej pytamy dietetyka?
Pobierz bezpłatnego e-booka >
Oceń wpis
Podoba mi sięNie podoba mi się
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wszystkie prawa zastrzeżone.