[responsive_menu]

Sok z buraka, jego właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania. Sok z buraka a ciąża i karmienie piersią. Jak zrobić sok z buraka?

Burak jest warzywem o wielu właściwościach prozdrowotnych. Ceniony za dużą zawartość witamin, składników mineralnych, błonnika, betaniny oraz antyoksydantów. Co ciekawe coraz więcej mówi się o korzystnym wpływie soku z buraka na zdrowie oraz sprawność fizyczną. Picie soku z buraka jest zalecane sportowcom przed podjęciem aktywności w celu poprawy ich zdolności wysiłkowych. Dodatkowo obecność wielu składników mineralnych będzie wspierać funkcjonowanie układu odpornościowego.

Jak pić sok z buraka?

Przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania pęcherza i dolnych dróg moczowychDowiedz się więcej >

Sok z buraka nie każdemu może od razu zasmakować. Jeżeli chcemy skorzystać z jego prozdrowotnych właściwości, można na samym początku zacząć pić rozcieńczony sok z wodą w mniejszych ilościach np. ½ szklanki, a następnie zwiększać jego ilość. Najlepiej, aby sok z buraka był świeżo przygotowany i wypity jeszcze tego samego dnia lub w przeciągu 2 dni. W kontekście aktywności fizycznej zaleca się picie soku z buraka na ok. 2-3 godziny przed treningiem w ilości ok. 500 ml.

Właściwości odżywcze soku z buraka

Przygotuj się na jesień - suplementy diety, oczyszczacze powietrza, narzędzia do porządków do domu i ogrodu i nie tylko...Sprawdź ofertę >

W 100 ml soku z buraka znajduje się ok. 50 kcal. Jest on bogaty w węglowodany – ok. 10 g w tym w cukry proste w ilości ok. 9 g. Jest to napój pozbawiony tłuszczu. W tej ilości natomiast znajduje się ok. 1 g białka.

Właściwości zdrowotne soku z buraka

Preparat na układ krążenia, z koenzymem Q10, wzmacniający serceSprawdź ofertę >

Sok z buraka stanowi bardzo dobre źródło błonnika pokarmowego, który swoim działaniem wspiera pracę jelit. Zawiera również, takie składniki mineralne jak potas – regulujący pracę układu krążenia, czy też wapń, który stanowi budulec naszych kości. Poza tym sok z buraka jest źródłem wielu witamin o działaniu antyoksydacyjnym mi.in. witaminy C oraz witaminy E, a także witamin z grupy B, które wspomagają pracę układu nerwowego. To. co nadaje mocno bordowy kolor buraka to flawonoid betanina, która również jest antyoksydantem.

Co ważne, sok z buraka jest źródłem azotanów. W organizmie, przekształcają się one w tlenek azotu (NO), który wpływa na rozszerzenie naczyń krwionośnych. Ma to istotne znaczenie w przypadku osób trenujących ze względu na fakt, iż przez rozszerzone naczynia krwionośne przepływa więcej krwi, która dostarcza do pracujących mięśni tlen i składniki odżywcze. Wpływa to znacząco na zwiększenie wydajności treningu.

Sok z buraka – przeciwwskazania

Cynk organiczny - naturalne wsparcie Twojego zdrowiaDowiedz się więcej >

Pomimo szeregu korzystnych właściwości bywają przypadki, w których nie zaleca się picia soku z buraka. Ze względu na dużą zawartość szczawianów nie powinny go pić osoby z chorobami nerek, takimi jak np. kamica nerkowa, a także cierpiące na reumatoidalne zapalenie stawów czy też dnę moczanową. Zawiera on też węglowodany proste, dlatego picie może nie być wskazane w przypadku wahań glikemii. Co istotne, sok z buraka może wpływać na obniżenie ciśnienia. Z tego względu nie powinny po niego sięgać osoby, u których obserwuje się niskie ciśnienie tętnicze krwi.

Zastosowanie soku z buraka

Suplement diety opracowany specjalnie dla kobiet w ciąży od 13. tyg. do końca karmienia piersiąDowiedz się więcej >

Sok z buraka znajduje swoje zastosowanie wśród sportowców trenujących sporty drużynowe, szybkościowe czy też siłowe. Warto po niego sięgać w prewencji chorób układu pokarmowego ze względu na obecność błonnika. Wysoka ilość składników o charakterze antyoksydacyjnym może poprawiać naszą odporność.

Sok z buraka a ciąża

Jak zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie z wyszukiwarki Google?Bezpłatna konsultacja >

Bardzo często można się spotkać z opinią, iż sok z buraka jest korzystny dla kobiet w ciąży ze względu na obecność m.in. kwasu foliowego czy żelaza. Okazuje się, że żelazo, które jest zawarte w burakach zostaje utleniane przez azotany (III) – powstałe w organizmie z azotanów (V) obecnych w dużych ilościach w surowych burakach. Wynikiem tego jest skutek odwrotny do zamierzonego powodujący wystąpienie niedoboru żelaza. Ponieważ w ciąży bardzo ważne jest monitorowanie poziomu żelaza, nie zaleca się aby kobiety ciężarne piły sok z buraka w dużych ilościach.

Czy wiesz że:

poza sokiem, z buraków można zrobić zakwas, który odznacza się probiotycznymi właściwościami?

Sok z buraka a karmienie piersią

Szeroka oferta artykułów medycznych i rehabilitacyjnychAktualne promocje >

Kobieta karmiąca powinna zwiększyć ilość wypijanych płynów o ok. 500 ml. W ciągu dnia powinna sięgać głównie po wodę, jednakże soki są również jak najbardziej zalecane. Należy jednak pamiętać, nie powinny one stanowić głównego źródła płynów w diecie ze względu na obecność węglowodanów prostych. W kwestii soku z buraka nie ma wielu przeciwwskazań do picia ich w niewielkich ilościach. Należy jednak zwrócić uwagę na opisany powyżej potencjalny wpływ na obniżanie poziomu żelaza we krwi.

Jak zrobić sok z buraka?

Przygotuj się na jesień - suplementy diety, oczyszczacze powietrza, narzędzia do porządków do domu i ogrodu i nie tylko...Sprawdź ofertę >

Sok z buraka najlepiej łączyć z innymi warzywami lub owocami np. marchewką, selerem czy jabłkiem w celu złagodzenia jego smaku. Umyte i pokrojone na kawałki części buraka i innych warzyw należy wrzucić do sokowirówki lub też blendera. Aby rozcieńczyć sok, można do niego dodać wodę.

Soki są elementem zdrowej i zbilansowanej diety. Są źródłem błonnika, antyoksydantów oraz wielu innych prozdrowotnych składników. Na uwagę zasługuje fakt, że niektóre z nich mogą dostarczać bardzo dużych ilości węglowodanów prostych, co może być problematyczne dla osób odchudzających się, bądź borykających się z wahaniami cukru we krwi. W ich przypadku zaleca się ograniczanie spożycia soków. Nie inaczej jest z sokiem z buraka, który zawiera ich spore ilości. Co istotne picie soku z buraka jest korzystne w przypadku sportowców, u których po spożyciu go obserwowany jest wzrost możliwości wysiłkowych dzięki rozszerzeniu naczyń krwionośnych i lepszemu przepływowi składników odżywczych do komórek organizmu. Poza tym burak od zawsze jest kojarzony, jako bardzo dobre źródło żelaza. W przypadku soku pozyskanego z buraków okazuje się, że żelazo może nie być wykorzystane przez organizm we właściwy sposób ze względu na obecność azotanów, które przyczyniają się do jego utlenienia.

Cynk organiczny naturalnie wspiera Twoje zdrowie.
Dowiedz się więcej >
Oceń wpis
Podoba mi sięNie podoba mi się
Loading...

BIBLIOGRAFIA:

  1. Bean A.: Żywienie w sporcie. Kompletny przewodnik, Zysk i S-ka, Poznań 2013.
  2. Walkowiak-Tomczak D, Czapski J.: Wpływ mikrobiologicznej redukcji azotanów (V) w soku z buraka ćwikłowego na jego właściwości sensoryczne, ŻYWNOŚĆ, 1(30), 2002.
  3. Klewicka E.: Betacyjaniny - biodostępność i biologiczna aktywność, ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2012, 2 (81), 5 – 21.
  4. www.ilewazy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wszystkie prawa zastrzeżone.