[responsive_menu]

Co to jest forskolina? Działanie, wskazania i dawkowanie forskoliny

Popularność suplementów nie maleje. Naukowcy ciągle analizują oraz wypuszczają na rynek coraz to nowsze preparaty. Część z badanych obecnie substancji jest znana od wielu lat, jak np. zioła, rośliny lecznicze czy wyciągi stosowane w starożytnych kulturach, czy ajurwedzie. Jedną z tego rodzaju roślin jest pokrzywa indyjska, której substancją aktywną jest forskolina. Jej stosowanie może nieść za sobą wiele prozdrowotnych korzyści.

Co to jest forskolina?

Cynk organiczny - naturalne wsparcie Twojego zdrowiaDowiedz się więcej >

Forskolinę pozyskuje się z rośliny zwanej pokrzywą indyjską (Coleus forskohlii). Pochodząca z Indii, o fioletowo-zielonym odcieniu roślina była wykorzystywana jako zioło lecznicze w dawnej medycynie hinduskiej, a także ajurwedyjskiej. Jej prozdrowotne właściwości cenią również kraje afrykańskie, wykorzystując ją jako lek na dolegliwości układu oddechowego i pokarmowego. Najcenniejsze części rośliny, bogate w forskolinę to przede wszystkim korzeń oraz liście. Obecnie badania prowadzone w kierunku wpływu forskoliny na zdrowie są obiecujące.

Jak działa forskolina?

Preparat na układ krążenia, z koenzymem Q10, wzmacniający serceSprawdź ofertę >

Forskolinie przypisuje się wiele właściwości prozdrowotnych. Znajduje zastosowanie w obniżaniu ciśnienia tętniczego krwi czy też zmniejszaniu ryzyko wystąpienia skrzepów krwi dzięki hamowaniu agregacji płytek krwi. Niektóre badania wykazują, iż może być ona korzystna w leczeniu jaskry poprzez wspomniany wyżej wpływ na obniżanie ciśnienia. Udowodniono również, że forskolina rozszerza oskrzela, co może okazać się przydatne w leczeniu astmy. Ponadto olejek pozyskiwany z Coleus forskohlii wykazuje działanie przeciwbakteryjne, dlatego może być on wykorzystany m.in. w leczeniu trądziku.

Przede wszystkim zaś badacze przypisują forskolinie działanie zwiększające tzw. wewnątrzkomórkowe cAMP, poprzez pobudzanie enzymu- cyklazy adenylanowej, która wpływa na jego wytwarzanie. CAMP pośredniczy w działaniu wielu hormonów, umożliwia sprawny przepływ jonów przez błony komórkowe, wpływa na regulację poziomu glikogenu mięśniowego, który stanowi zapas energetyczny dla funkcjonowania mięśni szkieletowych. Dodatkowo wpływa na prawidłową ruchliwość plemników.

Zapamiętaj:

Przyjmowanie forskoliny przez osoby z nadciśnieniem, astmą bądź jaskrą również może korzystnie wpływać na poprawę ich stanu zdrowia, jednakże powinien o tym zadecydować lekarz prowadzący.

Inną badaną przez naukowców rolą forskoliny jest wpływ na redukcję masy ciała. Niektóre badania sugerują, iż osoby otyłe wykazują zmniejszoną aktywność enzymu cyklazy adenylanowej. W wielu badaniach udało się ustalić, iż po podaniu forskoliny zmniejszał się procent tkanki tłuszczowej. Badacze są jednak zgodni, iż w tym kierunku należy przeprowadzić więcej badań.

Kiedy stosować forskolinę?

Przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania pęcherza i dolnych dróg moczowychDowiedz się więcej >

Ponieważ badania nad forskoliną w dalszym ciągu trwają warto, aby przed rozpoczęciem suplementacji skonsultować się z lekarzem. Wykazuje ona zastosowanie w leczeniu chorób układu krążenia oraz układu oddechowego, lecz podczas terapii tych schorzeń przyjmowane są jednocześnie inne leki, które mogą wchodzić w interakcję m.in. z forskoliną.

Czy wiesz że:

pokrzywa indyjska pomimo wielu prozdrowotnych właściwości jest uprawiana również jako roślina ozdobna?

Dla kogo forskolina?

Najbezpieczniejszy, najszybszy i najbardziej wydajny depilator IPL do widocznego i długotrwałego usuwania włosków.Dowiedz się więcej >

Forskolina może znaleźć zastosowanie wśród osób z nadwagą lub otyłością. Jednakże należy pamiętać, że wszelkiego rodzaju suplementy mogą stanowić tylko dodatek do diety bądź wspomagać procesy odchudzania przy jednoczesnym zastosowaniu zbilansowanego jadłospisu. Podanie preparatu z forskoliną może być pomocne w leczeniu niepłodności zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Zastosowanie może znaleźć również wśród sportowców wytrzymałościowych, u których zapasy glikogenu są bardzo szybko zużywane. Przyjmowanie forskoliny przez osoby z nadciśnieniem, astmą bądź jaskrą również może korzystnie wpływać na poprawę ich stanu zdrowia, jednakże powinien o tym zadecydować lekarz prowadzący.

Jak dawkować forskolinę?

Nawet w 2 minuty udrożnia nos, zwiększając swobodę w oddychaniuDowiedz się więcej >

Ze względu na małą ilość badań, nie udało się ustalić dawki, która wskazywałaby działanie terapeutyczne. Najczęściej jednak podaje się 250 mg ekstraktu pochodzącego z Coleus forskohlii zawierającego 10% forskoliny. Ta dawka zazwyczaj była wykorzystywana w trakcie badań nad skutecznością forskoliny. Na rynku obecne są suplementy zawierające również 200 mg, 300 mg lub 400 mg ekstraktu. Zalecane spożycie to 1-2 kapsułki dziennie.

Forskolina a przeciwwskazania

Walczy nawet z najbardziej uciążliwymi objawami grypy i przeziębienia (szybko zwalcza gorączkę i dreszcze).Dowiedz się więcej >

Jako iż, jest to suplement stosunkowo nowy nie należy go podawać dzieciom, kobietom w ciąży oraz karmiącym ze względu na brak danych o działaniu forskoliny w tych grupach osób. Osoby mające problem z krzepliwością krwi również nie powinny stosować forskoliny. Wchodzi ona bowiem w interakcję z warfaryną oraz kwasem acetylosalicylowym – preparatami, które działają przeciwzakrzepowo. Jako, iż forskolina obniża ciśnienie krwi nie powinny jej spożywać osoby, u których stwierdza się niskie ciśnienie.

Mimo odkrycia wielu pozytywnych właściwości forskolin, warto poczekać na ukazanie się większej ilości badań. Zastosowanie forskoliny jest bardzo szerokie oraz może działać terapeutycznie w wielu schorzeniach, jednakże wyniki badań jednogłośnie nie potwierdzają jej skuteczności. Wielu naukowców wskazało już kierunek badań, które należy przeprowadzić, aby uznać ją za preparat bezpieczny oraz wspierający leczenie.

Przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania pęcherza i dolnych dróg moczowych
Dowiedz się więcej >
Oceń wpis
Podoba mi sięNie podoba mi się
Loading...

BIBLIOGRAFIA:

Baraniak J.: Pokrzywa indyjska (Coleus forskohlii Briq) – właściwości biologiczne i aktywność terapeutyczna, Post Fitoter 2016; 17(3): 208-212. Włochal M. i wsp.: Wykorzystanie żywności niskoenergetycznej, CLA i karnityny w leczeniu otyłości, Forum Zaburzeń Metabolicznych 2014, tom 5, nr 4, 178–186. Sharma Y.: Coleus (Plectranthus barbatus) - A multipurpose medicinal herb, IRJP 2 (3) 2011 47-58. Hayley L. i wsp.: Coleus forskohlii Extract Supplementation in Conjunction with a Hypocaloric Diet Reduces the Risk Factors of Metabolic Syndrome in Overweight and Obese Subjects: A Randomized Controlled Trial, Nutrients 2015, 7, 9508–9522.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wszystkie prawa zastrzeżone.