[responsive_menu]

Dieta jednoskładnikowa – wady, zalety, wpływ na zdrowie i odchudzanie

Autor: Anna Szlosek

W dzisiejszych czasach panuje wszechobecna moda na bycie “fit” i dążenie do uzyskania szczupłej sylwetki za wszelką cenę. Gwarancją osiągnięcia sukcesu jest odpowiednio zbilansowana dieta redukcyjna, a także zwiększenie aktywności fizycznej. Niestety proces utraty zbędnych kilogramów jest czasami  żmudny i długi oraz wymaga poświęceń. Dlatego coraz większą popularnością cieszą się diety, które obiecują szybki ubytek masy ciała, w jak najkrótszym czasie. Zaliczamy tu m.in diety jednoskładnikowe, takie jak: ryżowa, jabłkowa czy mleczna. Czy jednak są one skuteczne i przede wszystkim bezpieczne?

Co to jest dieta jednoskładnikowa?

Arbuzowy peeling do ciała, który doskonale oczyszcza i wygładza skórę – poprawia ukrwienie i dotlenienie skóry, optymalnie nawilża i delikatnie natłuszczaSprawdź ofertę >

Jest to dieta alternatywna, czyli taka, w której zastosowano jakieś modyfikacje względem diety zwyczajowej. Dieta jednoskładnikowa polega na ograniczeniu spożywanych produktów do kilku, a czasem tylko do jednej grupy składników. W diecie jabłkowej są to jabłka, a w mlecznej – tylko produkty nabiałowe. Istnieją także niezliczone inne warianty takie jak cytrusowa, kapuściana, grejpfrutowa, ananasowa.

Dieta jabłkowa – przykładowy jadłospis

Śniadanie- surówka z jabłek

II śniadanie – świeżo wyciskany sok z jabłek

Obiad – pieczone jabłka

Kolacja – świeże jabłka w całości

Zasady diety jednoskładnikowej

Przygotuj wyprawkę dla swojego dziecka już teraz - nie czekaj z tym na ostatnią chwilęAktualne promocje >

Stosując taki rodzaj odżywiania nasz jadłospis nie będzie różnorodny. W najbardziej rygorystycznych wariantach można spożywać tylko jeden określony produkt przez cały czas trwania diety. W przypadku diety jabłkowej przez 3 dni można spożywać tylko jabłka, soki z nich, a jako uzupełnienie napary ziołowe. Poleca się także stosowanie octu jabłkowego na czczo, jako sposób na zwiększenie efektów.  Dieta grejpfrutowa zakłada jedzenie grejpfrutów do każdego “normalnego” posiłku, który jednak również będzie zakładał wiele ograniczeń.

Czy wiesz że:

dieta jednoskładnikowa nie może być absolutnie stosowana przez kobiety w ciąży?

Popularna jest również dieta mleczna. Pierwsze cztery dni składają się wyłącznie z posiłków składających się z mleka i produktów mlecznym. Następnie spożywamy posiłki o znacznie obniżonej kaloryczności, a jedno normalne danie zastępujemy produktami nabiałowymi. Poleca się stosowanie tego rodzaju żywienia przez tydzień, maksymalnie do 10 dni.

Zalety diety jednoskładnikowej:

  • daje szybkie efekty w krótkim czasie,
  • łatwa do stosowania,
  • dobra dla osób, które nie potrzebują dużej różnorodności.

Wady diety jednoskładnikowej:

  • jest monotonna,
  • niezbilansowana – brak niezbędnych składników odżywczych, a także witamin i minerałów.

  • dłuższe stosowanie może powodować poważne niedobory, które mogą prowadzić do chorób na tle dietozależnym,
  • duże ryzyko powrotu utraconych kilogramów – efekt “jojo”,
  • możliwe skutki uboczne takie jak osłabienie, bóle głowy, senność, nudności, wypadanie włosów, łamliwe paznokcie,
  • ubogoenergetyczna, często poniżej zapotrzebowania.

Dieta jednoskładnikowa a odchudzanie

Produkty medycyny naturalnej - preparaty, zioła, herbaty leczniczeAtrakcyjne ceny >

Stosując takiego rodzaju diety można sporo schudnąć – nawet do kilkunastu kilogramów w ciągu miesiąca. Jednak może to odbić się na naszym zdrowiu i samopoczuciu, a efekt nie będzie zbyt trwały. Taki sposób żywienia będzie chwilowy i szybko wrócimy do starych przyzwyczajeń. Ponadto nie nauczymy się jak odżywiać się prawidłowo i nie będziemy kształtować zdrowych nawyków.

Zapamiętaj:

Diety jednoskładnikowe nie są zbilansowane – nie dostarczają organizmowi wszystkich niezbędnych substancji odżywczych!

Stosując tego rodzaju diety musimy zadać sobie pytanie czy szybkie efekty są dla nas ważniejsze niż zachowanie pełni zdrowia. Jednorazowe “spróbowanie” prawdopodobnie nie wyrządzi dużych szkód dla naszego organizmu, jednak częstsze stosowanie już może. Wszelkie informacje o efektach można przeczytać jedynie na publicznie dostępnych forach czy w kolorowych gazetach, a to dlatego, że diety jednoskładnikowe nie mają żadnego uzasadnienia w badaniach naukowych. Dlatego zamiast iść na skróty, warto być cierpliwym i zastosować zdrową, odpowiednio zbilansowaną dietę, która pomoże nam schudnąć.

 

O co najczęściej pytamy dietetyka?
Pobierz bezpłatnego e-booka >
Oceń wpis
Podoba mi sięNie podoba mi się
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wszystkie prawa zastrzeżone.