[responsive_menu]

Dieta na cellulit – zasady, wskazania i przeciwwskazania. Co jeść na diecie antycellulitowej?

Autor: Anna Szlosek

Cellulit jest problemem, który dotyka ok. 85% kobiet w różnym wieku. Nadwaga nie ma wpływu na tą przypadłość, bowiem może również dotyczyć ona osób szczupłych. Potocznie nazywany skórką pomarańczową, pojawia się zwykle w okolicach bioder, pośladków czy brzucha. Jak powstaje cellulit? Czy można poradzić sobie z nim specjalną dietą?

Co to jest cellulit?

Produkt medyczny, który chroni delikatną skórę Twojego dziecka oraz wspomaga leczenieDowiedz się więcej >

Cellulit dotyka głównie kobiet, jednak może pojawić się również u niektórych mężczyzn. Cellulit objawia się na skórze zgrubieniami o nieregularnym kształcie, które swoim wyglądem przypominają skórkę pomarańczową. Skóra jest pofałdowana i nierówna. Cellulit zwykle zauważamy tam, gdzie tkanka tłuszczowa gromadzi się w większej ilości, czyli na biodrach, pośladkach, brzuchu czy ramionach. Jednak obraz kliniczny jest bardzo zróżnicowany, zależy od stadium zaawansowania i czasami nie jest tylko defektem estetycznym. 

Czy wiesz że:

cellulit to nie to samo co cellulitis? Cellulit to zmiany tkanki podskórnej, niezwiązane z zapaleniem. Cellulitis oznacza zapalenie –  zwyrodnienie tkanki podskórnej.

Cellulit możemy podzielić na dwa główne typy: wodny (twardy) i tłuszczowy (miękki), w zależności od podłoża na którym występuje. Cellulit wodny powstaje na skutek zatrzymywania się wody w tkankach, a co za tym idzie powstawaniu obrzęków. W efekcie powstają nierówności skóry, głównie na nogach i pośladkach. Ten rodzaj cellulitu zwykle nie ma związku z masą ciała i powstaje nawet u osób bardzo szczupłych. Cellulit tłuszczowy natomiast powstaje z tkanki tłuszczowej podskórnej która rozkłada się nierównomiernie. Pojawia się brzuchu, biodrach i udach.  Występuje głównie u kobiet z nadmierną masą ciała lub takich u których nastąpiła szybka zmiana wagi. 

Przyczyny powstawania cellulitu

Zakłamane jedzenie. Obalamy mity zdrowego odżywianiaDowiedz się więcej >

Wiele osób zastanawia się skąd bierze się cellulit? Jakie są jego przyczyny? Oto kilka z nich:

  • ciąża;
  • uwarunkowania genetyczne;
  • zwiększona masa tkanki podskórnej;
  • zaburzenia hormonalne (np. nadmiar estrogenów);
  • niewłaściwa dieta (wysokokaloryczna, wysokowęglowodanowa, z dużą zawartością tłuszczów czy soli);
  • nieodpowiednie nawodnienie;
  • siedzący tryb życia;
  • długotrwały stres (nadmiar wolnych rodników, które powodują szybsze starzenie się skóry);
  • palenie papierosów;
  • okres dojrzewania czy menopauzy;
  • zażywanie niektórych leków (estrogeny, leki przeciwhistaminowe, przeciwtarczycowe, leki w chorobach serca, leki o działaniu odwadniającym).

Dieta na cellulit

ABC zdrowego stylu życia i odpornościDowiedz się więcej >

Nie wszystkie przyczyny powstawania cellulitu są zależne od nas, jednak na niektóre mamy wpływ, m.in na to co jemy. Odpowiednia dieta może zapobiec powstawaniu i rozwojowi cellulitu. Dieta powinna składać się ze świeżych, jak najmniej przetworzonych produktów i bazować na zaleceniach zdrowego odżywiania zgodnego z aktualną piramidą żywności i żywienia. Należy spożywać minimum 3 porcje warzyw i 2 porcje owoców (1 porcja to jedna sztuka lub 1 szklanka np. 1 pomidor, szklanka malin, szklanka świeżego szpinaku) oraz produkty pełnoziarniste.

Zapamiętaj:

Cellulit to defekt kosmetyczno-estetyczny określany potocznie mianem pomarańczowej skórki.

W diecie należy uwzględnić również tzw. “dobre” tłuszcze, czyli oleje roślinne, orzechy czy nasiona i pestki. Bardzo ważne jest odpowiednie nawodnienie, gdyż od tego również zależy stan i wygląd naszej skóry. Warto zadbać o produkty o działaniu antyoksydacyjnym, które działają na wolne rodniki i tym samym opóźniają procesy starzenia. Niedobór witamin A, E i C może objawiać się przesuszeniem skóry i powodować utratę jej sprężystości i elastyczności. 

Jakie produkty należy ograniczyć w diecie? Przede wszystkim wszelkie produkty przetworzone: fast foody, słodycze, słone przekąski czy gotowe potrawy. Zawierają one zazwyczaj zbyt wiele soli i tłuszczów nasyconych, oraz konserwantów, czy sztucznych barwników. Będą one niekorzystne, ponieważ sprzyjają odkładaniu tkanki tłuszczowej oraz toksyn, a także zatrzymują wodę w organizmie co sprzyja obrzękom.

Co jeść na diecie antycellulitowej?

Produkty medycyny naturalnej - preparaty, zioła, herbaty leczniczeAtrakcyjne ceny >
  1. Produkty pełnoziarniste – źródło węglowodanów złożonych, błonnika i witamin – pomocne w zachowaniu szczupłej sylwetki i regularnej pracy jelit (pełnoziarnisty makaron, razowe pieczywo, brązowy ryż, kasze).
  2. Warzywa i owoce, głównie świeże – źródło błonnika, witamin i składników odżywczych, jak i wody (ogórek, seler naciowy, pomidor). Warto spożywać również warzywa i owoce o dużej zawartości witaminy C, która wspomaga syntezę kolagenu: papryka, brokuły, pomidory, natkę pietruszki, kiwi, porzeczki i inne.
  3. Dobrej jakości tłuszcze, głównie tłuszcze roślinne, ze względu na zawartość kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, głównie omega 3. Tłuszcze są ważne również dlatego, że w nich rozpuszczają się witaminy A,C i E i tym samym są lepiej przyswajane przez organizm (orzechy, pestki słonecznika, dyni, awokado, tłuste ryby).
  4. Nabiał, jaja, chude mięso.
  5. Należy również zadbać o odpowiednią ilość płynów w diecie i nawilżenie skóry od środka. Co warto pić? Wodę (minimum 1,5 l dziennie), zieloną herbatę, matchę – herbata, która zawiera katechiny (przeciwutleniacze, które chronią przed utratą kolagenu w skórze), herbaty ziołowe i owocowe np. pokrzywa, która ułatwia wydalanie wody i oczyszczanie organizmu, soki warzywne i owocowe.

Dla kogo jest wskazana dieta antycellulitowa?

Co to znaczy zdrowo się odżywiać? Jak unikać chemicznych dodatków?Dowiedz się więcej >

Dieta skierowana jest przede wszystkim dla kobiet, które chcą zmniejszyć ryzyko pojawienia się nieestetycznej skórki pomarańczowej oraz zachować jędrność skóry. Może być stosowana również przez osoby, które już zmagają się z tym problemem i chcą poprawić stan skóry. Należy jednak pamiętać, że sama dieta nie wystarczy. Powinno uzupełnić się ją poprzez stosowanie odpowiednich kosmetyków i pielęgnację skóry, a także aktywność fizyczną.

Dieta antycellulitowa a przeciwwskazania

Jak żyć dłużej i czuć się lepiej - terapia witaminami i składnikami odżywczymiDowiedz się więcej >

Dieta antycellulitowa jest oparta głównie na zaleceniach zdrowego odżywiania, dlatego raczej nie ma przeciwwskazań do jej stosowania. Dieta nie ogranicza restrykcyjnie żadnej z grup spożywczych, dlatego nie spowoduje również żadnych niedoborów. Jednak w zaawansowanym stadium cellulitu może być już nieskuteczna. 

Dieta antycellulitowa – przykładowy jadłospis

Śniadanie: płatki owsiane na mleku z truskawkami, kiwi i  orzechami włoskimi + zielona herbata

II śniadanie: koktajl ze świeżego szpinaku, soku pomarańczowego, malin i selera naciowego z siemieniem lnianym

Obiad: zupa krem z marchewki, ryż brązowy z pieczonym dorszem + gotowane warzywa: kalafior i brokuł z olejem lnianym + kompot wieloowocowy

Podwieczorek: galaretka truskawkowa z jogurtem naturalnym i płatkami migdałów + woda z cytryną i miętą

Kolacja: sałatka z rukoli, ogórka, arbuza, świeżej bazylii, z dodatkiem fety i pestek słonecznika, z sosem winegret na bazie oliwy. Pieczywo pełnoziarniste + herbata owocowo-ziołowa

Dieta antycellulitowa może być pomocna, jednak nie wyeliminuje całkowicie problemu. Odpowiednio skomponowana jest prawidłowo zbilansowana i dostarcza wszystkich składników, niezbędnych do zachowania zdrowia i dobrego stanu skóry.  

Suplementy diety w promocyjnych cenach
Promocje nawet -70% >
Oceń wpis
Podoba mi sięNie podoba mi się
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszystkie prawa zastrzeżone.