[responsive_menu]

Koenzym Q10 i jego właściwości. Gdzie występuje koenzym Q10?

Koenzym Q10 to związek znany już od 1957 roku, często występuje w kosmetykach. Uwielbiany przez kobiety, nie bez przyczyny określany jest również mianem eliksiru młodości. Czy możemy go znaleźć również w żywności? Jeśli tak to, czy warto się nim zainteresować? I czy ma inne, oprócz “odmładzających” właściwości?

Co to jest koenzym Q10?

Koenzym Q10 jest organicznym związkiem chemicznym z grupy chinonów. Dokładniej ubichinon. Występuje w mitochondriach zarówno komórek zwierzęcych, jak i roślinnych. Bierze udział w podstawowych przemianach metabolicznych niezbędnych dla życia każdej komórki.

Czy wiesz, że...

najwyższe stężenie koenzymu Q10 występuje pomiędzy 19 a 21 rokiem życia, później jego stężenie maleje? Po 40-stce niedobory mogą sięgać już 80%.

Umożliwia przez to wykorzystanie energii, która jest zmagazynowana w ATP, czyli wysokoenergetycznych związkach fosforowych. Budową przypomina witaminę E i K, dlatego kiedyś myślano, że jest właśnie witaminą. Najwięcej jest go w sercu, tutaj koenzym Q jest magazynowany. Dla nas jest ważny również w mechanizmach antyoksydacyjnych, czyli chroniących przed działaniem wolnych rodników. Wolne rodniki mają działanie prozapalne i działają na niekorzyść w procesie starzenia – mogą znacznie go przyspieszyć. Koenzym Q10 “odwraca” to działanie, stąd nazwa – eliksir młodości. Osoby młode i zdrowe mają wystarczającą syntezę ubichinonu – zmniejsza się ona wraz z wiekiem. 

Właściwości koenzymu Q10

14 letnie doświadczeniePonad milion osóbzaufało naszej diecieSprawdź dlaczego >
14 lat na rynkuZaufało namponad milion osóbSprawdź naszą dietę >

Oprócz znanych właściwości “odmładzających” koenzym ten ma również wiele innych zalet: 

  • wpływa na wydolność fizyczną i zapobiega niedotlenieniu w czasie intensywnego wysiłku;
  • reguluje prawidłową pracę serca;
  • może wspomóc utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi;
  • dba o prawidłową kondycję tętnic;
  • wspomaga regenerację wątroby;
  • wspomaga odporność, zwłaszcza u osób starszych;
  • zmniejsza krwawienie i obrzęk dziąseł i może być stosowany wspomagająco w chorobach przyzębia np.paradontozie;
  • zapobiega starzeniu się skóry i powstawaniu zmarszczek;
  • poprawia przemianę materii;
  • może wspomóc leczenie pacjentów z niewydolnością serca – niskie stężenie koenzymu Q10 w surowicy wiąże się z gorszym rokowaniem.

Gdzie występuje koenzym Q10?

Koenzym Q10 znajdziemy głównie w produktach zwierzęcych. Szczególnie dużo jest go w podrobach i mięsie, a także w rybach morskich.

Zapamiętaj!

Koenzym Q10 wspiera pracę serca i obniża poziom złego cholesterolu.

Niewielkiej ilości znajdują się  w owocach, warzywach i orzechach. Związek ten jest rozpuszczalny w tłuszczach, dlatego najlepiej przyswaja się z tłustych mięs i ryb. Do warzyw konieczny jest dodatek np. masła czy oleju. Związek ten możemy również suplementować i tutaj również najlepiej sprawdzą się preparaty z olejem. 

Zawartość koenzymu Q10 w wybranych produktach (na 100g):

  • serce wołowe 1, 2 -2 mg 
  • sardynki 0,6 mg
  • makrele 0,4 mg
  • śledzie 0,27 mg
  • soja 0,3 mg
  • pistacje 0,2 mg
  • migdały 0,19 mg
  • szpinak 0,1 mg
  • orzechy ziemne 0,4
  • oleje roślinne 1,9
  • brokuły 0,8

Z żywnością dostarczamy średnio tylko 3-5 mg koenzymu dziennie. Na zawartość związku w produktach ma wpływ również sposób przyrządzania (obróbka cieplna, konserwowanie), a także niewłaściwe przechowywanie. Stracie może ulec wtedy od 15 do 40% ubichinonu. U osób zdrowych zalecane spożycie koenzymu Q10 wynosi 30 -100 mg. Dlatego w niektórych przypadkach spożycie z dietą będzie niemożliwe i wskazana będzie suplementacja.

Najlepiej przyswajalny koenzym Q10

System rezerwacjiwizyt onlinedla Twojej firmyTestuj 30 dni za darmo >
System rezerwacjiwizyt onlinedla Twojej firmyTestuj 30 dni za darmo >

Jak zostało już wspomniane koenzym Q10 będzie najlepiej przyswajany w towarzystwie tłuszczu. Liczy się także pochodzenie tego związku, według badań najlepiej przyswajalnym będzie koenzym pozyskiwany w procesie fermentacji drożdży. Zazwyczaj w suplementacji stosuje się dawkę 50 mg.

Badanie poziomu koenzymu Q10

Aby sprawdzić poziom koenzymu Q10 w organizmie można wykonać test diagnostyczny. Wykonuje się go z krwi lub moczu. Jest to jednak badanie dosyć drogie (ok 160 zł). Często wykonuje się je również w pakiecie badań, dla osób, które cierpią na nadmiar stresu czy dla sportowców. Kiedy warto je wykonać? 

  • Kiedy jesteśmy przewlekle narażeni na stres;
  • U sportowców i osób intensywnie ćwiczących (którzy w wyniku stresu oksydacyjnego jakim jest wysiłek również mogą mieć niedobory);
  • U osób przyjmujących statyny (leki obniżające poziom cholesterolu), gdyż ich przyjmowanie może powodować nawet 50% spadek poziomu koenzymu Q10.

Długotrwały niedobór ubichinonu może powodować przewlekłe zmęczenie, spadek odporności i siły fizycznej, a także zmniejszoną wydolność serca.

Koenzym Q10 a ciąża

Ciąża i karmienie piersią jest jednym z przeciwwskazań do suplementacji koenzymu Q10. Bezpiecznie można jednak spożywać produkty w których jest naturalny ubichinon. Zwiększone spożycie i suplementacja będzie jednak wskazana w okresie planowania ciąży. Koenzym Q10 jest związkiem który może w pozytywny sposób wpłynąć na płodność. Ubichinon pełni ważną rolę w naszym organizmie, dlatego warto dbać o jego prawidłowy poziom. Niedobory można próbować uzupełniać dietą lub stosować odpowiednią suplementację.

Należy pamiętać, że koenzym Q10 to nie tylko “eliksir młodości”, ale gwarancja zdrowia całego organizmu. 

Oceń wpis
Podoba mi sięNie podoba mi się
Loading...
Autor: Anna Szlosek

PRZECZYTAJ WIĘCEJ:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszystkie prawa zastrzeżone.