[responsive_menu]

Koenzym Q10 i jego właściwości. Gdzie występuje koenzym Q10?

Koenzym Q10 to związek znany już od 1957 roku, często występuje w kosmetykach. Uwielbiany przez kobiety, nie bez przyczyny określany jest również mianem eliksiru młodości. Czy możemy go znaleźć również w żywności? Jeśli tak to, czy warto się nim zainteresować? I czy ma inne, oprócz “odmładzających” właściwości?

Co to jest koenzym Q10?

Maseczka medyczna 3-warstwowa, certyfikat typu FFP2Kup teraz

Koenzym Q10 jest organicznym związkiem chemicznym z grupy chinonów. Dokładniej ubichinon. Występuje w mitochondriach zarówno komórek zwierzęcych, jak i roślinnych. Bierze udział w podstawowych przemianach metabolicznych niezbędnych dla życia każdej komórki.

Czy wiesz że:

najwyższe stężenie koenzymu Q10 występuje pomiędzy 19 a 21 rokiem życia, później jego stężenie maleje? Po 40-stce niedobory mogą sięgać już 80%.

Umożliwia przez to wykorzystanie energii, która jest zmagazynowana w ATP, czyli wysokoenergetycznych związkach fosforowych. Budową przypomina witaminę E i K, dlatego kiedyś myślano, że jest właśnie witaminą. Najwięcej jest go w sercu, tutaj koenzym Q jest magazynowany. Dla nas jest ważny również w mechanizmach antyoksydacyjnych, czyli chroniących przed działaniem wolnych rodników. Wolne rodniki mają działanie prozapalne i działają na niekorzyść w procesie starzenia – mogą znacznie go przyspieszyć. Koenzym Q10 “odwraca” to działanie, stąd nazwa – eliksir młodości. Osoby młode i zdrowe mają wystarczającą syntezę ubichinonu – zmniejsza się ona wraz z wiekiem. 

Właściwości koenzymu Q10

Maseczka medyczna 3-warstwowa, certyfikat typu FFP2Kup teraz

Oprócz znanych właściwości “odmładzających” koenzym ten ma również wiele innych zalet: 

  • wpływa na wydolność fizyczną i zapobiega niedotlenieniu w czasie intensywnego wysiłku;
  • reguluje prawidłową pracę serca;
  • może wspomóc utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi;
  • dba o prawidłową kondycję tętnic;
  • wspomaga regenerację wątroby;
  • wspomaga odporność, zwłaszcza u osób starszych;
  • zmniejsza krwawienie i obrzęk dziąseł i może być stosowany wspomagająco w chorobach przyzębia np.paradontozie;
  • zapobiega starzeniu się skóry i powstawaniu zmarszczek;
  • poprawia przemianę materii;
  • może wspomóc leczenie pacjentów z niewydolnością serca – niskie stężenie koenzymu Q10 w surowicy wiąże się z gorszym rokowaniem.

Gdzie występuje koenzym Q10?

Maseczka medyczna 3-warstwowa, certyfikat typu FFP2Kup teraz

Koenzym Q10 znajdziemy głównie w produktach zwierzęcych. Szczególnie dużo jest go w podrobach i mięsie, a także w rybach morskich.

Zapamiętaj:

Koenzym Q10 wspiera pracę serca i obniża poziom złego cholesterolu.

Niewielkiej ilości znajdują się  w owocach, warzywach i orzechach. Związek ten jest rozpuszczalny w tłuszczach, dlatego najlepiej przyswaja się z tłustych mięs i ryb. Do warzyw konieczny jest dodatek np. masła czy oleju. Związek ten możemy również suplementować i tutaj również najlepiej sprawdzą się preparaty z olejem. 

Zawartość koenzymu Q10 w wybranych produktach (na 100g):

  • serce wołowe 1, 2 -2 mg 
  • sardynki 0,6 mg
  • makrele 0,4 mg
  • śledzie 0,27 mg
  • soja 0,3 mg
  • pistacje 0,2 mg
  • migdały 0,19 mg
  • szpinak 0,1 mg
  • orzechy ziemne 0,4
  • oleje roślinne 1,9
  • brokuły 0,8

Z żywnością dostarczamy średnio tylko 3-5 mg koenzymu dziennie. Na zawartość związku w produktach ma wpływ również sposób przyrządzania (obróbka cieplna, konserwowanie), a także niewłaściwe przechowywanie. Stracie może ulec wtedy od 15 do 40% ubichinonu. U osób zdrowych zalecane spożycie koenzymu Q10 wynosi 30 -100 mg. Dlatego w niektórych przypadkach spożycie z dietą będzie niemożliwe i wskazana będzie suplementacja.

Najlepiej przyswajalny koenzym Q10

Maseczka medyczna 3-warstwowa, certyfikat typu FFP2Kup teraz

Jak zostało już wspomniane koenzym Q10 będzie najlepiej przyswajany w towarzystwie tłuszczu. Liczy się także pochodzenie tego związku, według badań najlepiej przyswajalnym będzie koenzym pozyskiwany w procesie fermentacji drożdży. Zazwyczaj w suplementacji stosuje się dawkę 50 mg.

Badanie poziomu koenzymu Q10

Aby sprawdzić poziom koenzymu Q10 w organizmie można wykonać test diagnostyczny. Wykonuje się go z krwi lub moczu. Jest to jednak badanie dosyć drogie (ok 160 zł). Często wykonuje się je również w pakiecie badań, dla osób, które cierpią na nadmiar stresu czy dla sportowców. Kiedy warto je wykonać? 

  • Kiedy jesteśmy przewlekle narażeni na stres;
  • U sportowców i osób intensywnie ćwiczących (którzy w wyniku stresu oksydacyjnego jakim jest wysiłek również mogą mieć niedobory);
  • U osób przyjmujących statyny (leki obniżające poziom cholesterolu), gdyż ich przyjmowanie może powodować nawet 50% spadek poziomu koenzymu Q10.

Długotrwały niedobór ubichinonu może powodować przewlekłe zmęczenie, spadek odporności i siły fizycznej, a także zmniejszoną wydolność serca.

Koenzym Q10 a ciąża

Ciąża i karmienie piersią jest jednym z przeciwwskazań do suplementacji koenzymu Q10. Bezpiecznie można jednak spożywać produkty w których jest naturalny ubichinon. Zwiększone spożycie i suplementacja będzie jednak wskazana w okresie planowania ciąży. Koenzym Q10 jest związkiem który może w pozytywny sposób wpłynąć na płodność. Ubichinon pełni ważną rolę w naszym organizmie, dlatego warto dbać o jego prawidłowy poziom. Niedobory można próbować uzupełniać dietą lub stosować odpowiednią suplementację.

Należy pamiętać, że koenzym Q10 to nie tylko “eliksir młodości”, ale gwarancja zdrowia całego organizmu. 

Autor: Anna Szlosek
Oceń wpis
Podoba mi sięNie podoba mi się
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszystkie prawa zastrzeżone.