[responsive_menu]

Maliny – właściwości, zastosowanie, sposoby przechowywania. Czy maliny mają wpływ na odchudzanie i pomagają przy przeziębieniu?

Autor: Anna Szlosek

Sezon na maliny już niedługo. Maliny w Polsce kwitną od czerwca do sierpnia, w zależności od odmiany. Te pyszne owoce powinny na stałe zagościć w naszym menu, ponieważ oprócz walorów smakowych mają również wiele innych właściwości. Sprawdzą się również dla osób na diecie odchudzającej i mogą być pomocne podczas przeziębienia. Właściwości lecznicze malin są znane od dawna i były stosowane już przez starożytnych Greków i Rzymian. Co warto wiedzieć o tym smacznych i zdrowych owocach?

Właściwości malin

Nawet w 2 minuty udrożnia nos, zwiększając swobodę w oddychaniuDowiedz się więcej >

Maliny (zarówno owoce jak i liście) posiadają cenne właściwości lecznicze. Są źródłem ważnych dla zdrowia przeciwutleniaczy m.in.:

  • polifenoli,
  • witaminy A i C,
  • wapnia,
  • selenu i wielu innych.  

Związki te zawarte w malinach są znane z właściwości przeciwnowotworowych, przeciwdrobnoustrojowych i przeciwzapalnych, a także hamują powstawanie wolnych rodników, które mają wpływ m.in na proces starzenia się. Kwas elagowy według badań może wspomóc zahamowanie procesów nowotworowych.

Zapamiętaj:

Maliny to smaczne owoce jagodowe, które działają ściągająco, przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie.

Istnieje zależność pomiędzy ryzykiem zachorowania na choroby serca, w tym chorobę niedokrwienną, a spożywaniem żywności bogatej w flawonoidy (w tym malin). Polifenole mogą być również pomocne w leczeniu wrzodów żołądka i dwunastnicy. Innym składnikiem malin są olejki eteryczne – mają one  właściwości rozgrzewające i antyseptyczne (zapobiegają rozwojowi drobnoustrojów, które wywołują choroby). Dzięki temu suszone owoce często są w składzie naparów o działaniu napotnym czy przeciwgorączkowym. Maliny zawierają także:

  • potas,
  • żelazo,
  • fosfor,
  • cynk,
  • miedź,
  • mangan.

Ile kalorii mają maliny?

Walczy nawet z najbardziej uciążliwymi objawami grypy i przeziębienia (szybko zwalcza gorączkę i dreszcze).Dowiedz się więcej >

Wiele osób zastanawia się, czy można bezkarnie jeść dowolne ilości malin? Czy są one bardzo kaloryczne? Otóż nie. Maliny są owocami naprawdę niskokalorycznymi, w 100 g znajduje się tylko 43 kcal, 1,3 g białka, 0,3 g tłuszczu i 5,3 g węglowodanów. Zawierają także sporą ilość błonnika, bo prawie 7 g na 100 g. Maliny są dość lekkie, więc można zjeść ich sporo, bez obaw o swoją sylwetkę. W jednej szklance mieści się średnio 120 g malin, warto wprowadzić je na stałe do swojej diety zwłaszcza w sezonie, gdy rośnie ich mnóstwo i są niedrogie.

Jak przechowywać maliny?

Zażywaj regularnie, aby budować swoją odporność w sezonie jesienno-zimowymDowiedz się więcej >

Maliny są delikatnymi owocami, wrażliwymi na czynniki zewnętrzne, dlatego należy przechowywać je w lodówce i jak najszybciej spożyć (do dwóch dni.) Najlepiej przechowywać je w dolnej szufladzie lodówki, w pojemniku wyłożonym ręcznikiem papierowym, który wchłonie nadmiar wilgoci. Przechowywanie w temperaturze chłodniczej spowalnia wzrost pleśni i bakterii. Nadwyżkę malin, których nie spożytkujemy na świeżo najlepiej zamrozić – całe lub w postaci zmiksowanej.

Czy warto robić przetwory z malin?

Najbezpieczniejszy, najszybszy i najbardziej wydajny depilator IPL do widocznego i długotrwałego usuwania włosków.Dowiedz się więcej >

Sezon na maliny trwa krótko, więc żeby cieszyć się ich smakiem i właściwościami przez cały rok warto je przetworzyć. Z malin można sporządzić soki, konfitury, musy, dżemy czy nalewki. Można je także zamrozić. Robiąc domowe przetwory można ograniczyć w nich ilość cukru, dzięki czemu sprawdzą się także podczas odchudzania.

Maliny a odchudzanie

Najlepsze okazje na Black Friday w jednym miejscu !Aktualne promocje >

Maliny jak najbardziej są odpowiednimi owocami podczas odchudzania. Dostarczają niewiele kilokalorii, przy dość sporej objętości –  cała szklanka tych owoców ma tylko 52 kcal. Mają także niski indeks glikemiczny (IG 25), więc sprawdzą się także dla osób z insulinoopornością czy cukrzycą, a także na diecie uwzględniającej indeks glikemiczny potraw, np diecie Montignac. Są naturalnie słodkie, więc mogą sprawdzić się kiedy mamy ochotę na coś słodkiego.

Czy wiesz że:

maliny i inne delikatne owoce (borówki, jagody) myjemy bezpośrednio przed spożyciem?

Na ich bazie można sporządzić pyszne i niskokaloryczne desery. Dzięki zawartości pektyn (rodzaj błonnika rozpuszczalnego) wpływają również na pracę układu pokarmowego, jak i większe uczucie sytości. Co więcej owoce te mogą wspomóc proces odchudzania. Keton malinowy, który odpowiada za smak i zapach malin ma również właściwości przyspieszające metabolizm. Można również znaleźć doniesienia, że mogą mieć wpływ na zahamowanie wzrostu tkanki tłuszczowej podskórnej.

Herbata z malinami na przeziębienie

Najlepsze okazje na Cyber Monday w jednym miejscu !Aktualne promocje >

Herbata z malinami świetnie rozgrzewa organizm, ale może również wspomóc powrót do zdrowia. A to dzięki zawartości kwasu elagowego, który ma właściwości przeciwwirusowe i przeciwzapalne. Maliny zawierają także dużą ilość witamin (A, C, E, B1, B2, B3), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy. Mówi się, że można stosować sok malinowy zamiast aspiryny. Działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe malina zawdzięcza obecności  pochodnych aglikonu – cyjanidyny.

Podsumowując, spożywanie malin ma wiele zalet, dlatego należy jeść je jak najczęściej. Warto skorzystać z sezonu i jeść świeże owoce, a na zimę zrobić z nich domowe przetwory. Warto mieć w swojej kuchni własnoręcznie przygotowane soki z malin, które jesienią i zimą będą stanowiły smaczny i zdrowy dodatek do gorących napojów, wspomagając naszą walkę z przeziębieniem.

Najbezpieczniejszy, najszybszy i najbardziej wydajny depilator IPL do widocznego i długotrwałego usuwania włosków.
Sprawdź sama >
Oceń wpis
Podoba mi sięNie podoba mi się
Loading...

BIBLIOGRAFIA:

1. Właściwości prozdrowotne owoców maliny właściwej, Alicja Baranowska, Katarzyna Radwańska, Krystyna Zarzecka, Marek Gugała, Iwona Mystkowska. Probl Hig Epidemiol 2015, 96(2): 406-409 2. Owoce maliny właściwej i maliny zachodniej źródłem substancji biologicznie aktywnych. Mirosława Krauze-Baranowska, Magdalena Majdan, Marta Kula. Postępy Fitoterapii 1/2014 3. Kwas elagowy – zawartość w żywności i rola prozdrowotna. Edyta Kwiatkowska. Borgis - Postępy Fitoterapii 4/2010, s. 211-214

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wszystkie prawa zastrzeżone.