[responsive_menu]

Truskawki, ich właściwości, kalorie i zastosowanie. Czy można jeść truskawki w ciąży?

Jędrne, słodkie i czerwone owoce o niewielkiej kaloryczności. Bogate w witaminę C i błonnik. Truskawki, bo o nich mowa można spożywać na surowo, dodawać do koktajli, deserów i ciast. Sezon truskawkowy powoli się kończy, ale może jeszcze zdążymy nacieszyć się ich smakiem i właściwościami zdrowotnymi. Czy warto jeść truskawki? I czy są to owoce dla każdego? 

Właściwości truskawek

Truskawki zawierają związki o właściwościach przeciwutleniających, które chronią organizm przed negatywnym działaniem wolnych rodników. Uszkadzają one wiele struktur (m.in białka, enzymy czy błony komórkowe), co w rezultacie sprzyja rozwojowi chorób, m.in: miażdżycy, cukrzycy, zaćmy czy nowotworów.  W truskawkach głównymi przeciwutleniaczami są polifenole (w tym antocyjany, które odpowiadają również za barwę owoców), witaminy, tokoferole oraz karotenoidy. Polifenole mają działanie przeciwzapalne, przeciwwirusowe oraz przeciwbakteryjne.

Zapamiętaj!

Truskawki to smaczne i zdrowe owoce, które warto wprowadzić do swojej diety – zwłaszcza w sezonie (czerwiec).

W badaniach wykazano również korzystne działanie polifenoli (zwłaszcza antocyjanów) na profil lipidowy (zmniejszenie poziomu cholesterolu). Truskawki sprawdzą się także w czasie diety, ponieważ zawierają sporo wody i błonnika, który pozytywnie wpływa na pracę układu pokarmowego. W najnowszych badaniach na zwierzętach wykazano także pozytywny wpływ spożywania truskawek na nieswoiste zapalenia jelit. Podawanie sproszkowanych truskawek znacząco zahamowało objawy tej choroby (biegunki, chudnięcie). Powodowały także zmniejszenie się reakcji zapalnej w jelicie grubym. 

Jakie witaminy ma truskawka?

14 letnie doświadczeniePonad milion osóbzaufało naszej diecieSprawdź dlaczego >
14 lat na rynkuZaufało namponad milion osóbSprawdź naszą dietę >

Truskawki są źródłem wielu witamin i minerałów. Owoce te są bogate w witaminę C (62 mg na 100 g), dzięki czemu ich spożycie pokrywa aż 83% dziennego zapotrzebowania (100 g produktu). W porównaniu cytryny mają 53 mg na 100 g, a grejpfruty tylko 31 mg. Inne witaminy jakie możemy znaleźć w truskawce to witaminy z grupy B, witamina A i E.

Witaminy z grupy B (w truskawkach głównie B1, B2, B3,B9 – kwas foliowy) wpływają korzystnie na funkcjonowanie układu nerwowego, a także na stan kości, skóry i włosów. Witamina A występuje głównie pod postacią karotenoidów (prowitamina witaminy A), która pomaga dbać o nasz wzrok i skórę.

 Ile kalorii mają truskawki?

Truskawki są niskokaloryczne, w 100 g mają tylko 33 kcal. W 80-90% składają się z wody, mają znikome zawartości białka i tłuszczu oraz niecałe 6 g węglowodanów. Są idealnym rozwiązaniem w czasie diety, sięgając po szklankę owoców dostarczymy sobie tylko 50 kcal. Nawet przy zjedzeniu kilograma truskawek kaloryczność będzie mniejsza niż jeśli zjedlibyśmy tabliczkę czekolady (1 kg truskawek – 330 kcal, 1 tabliczka czekolady – 530 kcal), a najemy się na dłużej. 

Indeks glikemiczny truskawek

System rezerwacjiwizyt onlinedla Twojej firmyTestuj 30 dni za darmo >
System rezerwacjiwizyt onlinedla Twojej firmyTestuj 30 dni za darmo >

Indeks glikemiczny (IG) klasyfikuje produkty spożywcze ze względu na ich wpływ na stężenie glukozy we krwi. Jest to szczególnie ważne dla osób chorujących na cukrzycę, a także osób stosujących dietę opartą na IG (np. dieta Montignaca).  W tej klasyfikacji produkty spożywcze podzielono na 3 kategorie:

  1. produkty o niskim indeksie glikemicznym –  IG < 50 (można je spożywać codziennie);
  2. produkty o średnim indeksie glikemicznym – IG 55–70 (spożywane od czasu do czasu);
  3. produkty o wysokim indeksie glikemicznym – IG > 70 (spożywane sporadycznie).

Truskawki są owocami o niskim indeksie glikemicznym (IG=40). Takie produkty  powodują niewielkie zmiany w stężeniu cukru (glukozy) we krwi i mogą być spożywane często i bez ograniczeń. 

Na co szkodzą truskawki?

Nie wszyscy jednak mogą jeść te pyszne owoce. Truskawki są jednymi z najczęściej wywołujących alergię owocami. Alergia na nie objawia się zazwyczaj swędzącą wysypką czy pokrzywką na skórze, a także objawami w jamie ustnej: swędzeniem i obrzękiem języka czy warg. Owoców tych nie powinny spożywać również osoby, które mają uczulenie na salicylany – substancja ta jest naturalnie zawarta w truskawkach. Truskawki są również owocami, które w dużej mierze kumulują w sobie pestycydy, które w dużej ilości mogą powodować bóle głowy, a nawet zwiększać ryzyko nowotworów. Dlatego zaleca się unikać truskawek spoza sezonu, które tych pestycydów będą mieć więcej. 

Czy wiesz, że...

truskawki nie lubią długiego moczenia i przechowywania? Dlatego należy je myć dopiero przed użyciem, nie odrywając szypułek i krótko przepłukać bieżącą wodą.

Truskawki mogą być również źródłem szkodliwej pleśni – co wiążę się z krótkim okresem przechowywania owoców. Kupując truskawki należy wybierać owoce całe i jak najszybciej je spożyć. Najlepiej kupować je w drewnianych łubiankach, gdyż przechowywanie je w reklamówkach foliowych również może przyspieszyć proces pleśnienia. Spożycie owoców z pleśnią może spowodować ostre zatrucie pokarmowe. 

Czy można jeść truskawki w ciąży?

Wbrew różnym panującym opiniom, kobiety w czasie ciąży mogą spożywać truskawki i nie wiąże się z tym żadne ryzyko.  Pomimo tego, że owoce te stosunkowo często powodują alergię, nie zwiększają ryzyka alergii u dziecka. Powinny unikać ich tylko kobiety, u których stwierdzono i zdiagnozowano uczulenie. Większym zagrożeniem dla ciężarnych kobiet mogą być środki konserwujące owoce, które przedłużają trwałość. Dlatego najlepiej spożywać je wyłącznie w sezonie, najlepiej ze sprawdzonego źródła, aby unikać niepotrzebnej chemii. Co więcej truskawki są polecane w żywieniu kobiet w ciąży. Zawierają witaminę C, która zwiększa przyswajalność żelaza i zapobiega anemii, szczególnie groźnej w tym okresie. Zawiera także kwas foliowy, niezbędny dla każdej przyszłej mamy, który pomaga zapobiegać wadom cewy nerwowej u dziecka. 

Truskawki są zdrowe i chętnie spożywane. Pomimo tego, że sezon na nie już się kończy ich smakiem i właściwościami możemy cieszyć się przez cały rok. Owoce można zamrozić, a także poddać liofilizacji (czyli specjalny sposób suszenia, który nie powoduje strat składników odżywczych i witamin). Z powodzeniem można spożywać je w postaci dżemów, konfitur czy soków, także wyprodukowanych w sposób domowy. 

Oceń wpis
Podoba mi sięNie podoba mi się 1 głosów, średnia: 5,00 z 2
Loading...
Autor: Anna Szlosek

PRZECZYTAJ WIĘCEJ:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszystkie prawa zastrzeżone.